Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F8-start


usle3

Rekommendera Poster

 

Hej alla glada!

När jag skulle instalera nytt t-bord ( mic 5000 )så pajade burken. Varje gång jag startar måste jag hålla ned f8, men då hamnar jag i en boot-meny och inte i startalternativ.Hur kommer jag dit i VISTA.

Måste jag peta in CD-skivan för att komma dit och välje rep. start där?

 

Gubben undrar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min laptop (Vista Business) är det F8 som gäller för att komma till "Felsäkert läge"-varianterna eller startalternativen som du kallar det. Man ska dock inte hålla ner den konstant utan hålla på att repetera tryckningarna en massa gånger under uppstartsfasen. Undrar om det kan ha med det att göra...? Det är nämligen bara under en speciell sekvens av starten som det fungerar. (Det är ju för övrigt F8 under XP också!)

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej Stefan.

Jag tror också att det är F8 men jag kommer bara in i boot-menyn och det blir ingen skillnad om jag repeterar tryckningarna.Förut hade jag XP och då funkade det bra med F8 men jag kanske måste köra en startrep med skivan. När jag går in på hjälp och söker så står det att det är ett alternativ. Jag är osäker eftersom jag aldrigt gjort det. Men jag har två HDD:ar så jag kan lägga upp en säkerhetskopia på den andra och köra skivan.Vad händer när man startar med skivan? Kan någon ge mig ett tips?

Tackar för alla tips.

Gubbe ( 74 år )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startreparation verkar vara den gamla "FIXMBR" i nya kläder vad jag kan förstå. Den ska inte skada något för dig.

I vanliga fall när man startar från skivan installeras operativet om ovanpå det gamla. Du ska egentligen inte kunna närka nå'n större skillnad före och efter, förutom att ev. trasiga filer har reparerats!

När du väl kommer in i datorn föreslår jag i alla fall att du avinstallerar tangentbordet eller gör en systemåterställning tills du har fått tag på drivare som garanterat är kompatibla med Vista.

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen.

Jag har redan avinstalerat t-bordet och kör med gammalt från 90:talet och det går bra. När det gäller systemåterställningen har jag testat det också men utan resultat. Får väl pröva med en rep, men skall jag lägga in skivan innan start eller när burken säger till i uppstarten. Rep´en verkar ju ofarlig.

Tackar för medverkan Gubben

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kollar du i BIOS att datorn ska starta från CD/DVD, sedan lägger du i skivan INNAN du startar datorn. Då får du frågan om du vill starta från CD-skivan. Tryck ned valfri tangent för att göra detta och vänta medan filer kopieras till datorn o.s.v.

Lycka till! :)

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall jag komma in i BIOS ?

Vad gör jag där ?

 

[inlägget ändrat 2007-05-12 14:56:05 av usle3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar stå under uppstarten; Press F10 to enter setup, eller annan tangent (varierar mellan olika BIOS och kan vara F2, F10 eller [Delete] t.ex.). En del kommer in genom att hålla ner [Ctrl] hela tiden under uppstarten. När du kommer in letar du efter ett alternativ som heter Boot Order eller Boot Priority eller liknande och anger CD som första alternativ.

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Herj igen Stefan.

 

Nu har jag hittat en intresnat sida Om jag tar DELIT. Då kommer jag till något där man kan välja föjande rubriker. MAIN ADVANCED POVER BOOT TOOLS EXIT. Jag kollade under BOOT och hittade följande.

Boot divice prioretet

Jard disk drives

CDROM drives

Boot settings configuriton

Sekurity

 

Kan jag vara i närheten av det du menar.Jag kom dit med Delite.Eng. är inte mitt språk så jag är lite omständig och fumlig. Jag undrar om jag är på rätt väg?

(det är kul att försöka)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan! :)

Boot Device Priority är det du söker! Ställ nu in CD-ROM som första enhet att starta från.

Tryck sedan F10 för att spara ändringarna och bekräfta med "Y".

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

[inlägget ändrat 2007-05-12 19:17:14 av Zcorpio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skall jag ställa tillbaka till HDD efter att jag har fixat det ?

Nu tänker jag kolla på speedway på 24:an och ta ett glas vin. Jag återkommer i morgon. Tack för allt idag.

 

Gubben bugar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datordanne

Lite enklare att köra med F8 vid uppstart väll? Du skriver ju "Varje gång jag startar måste jag hålla ned f8, men då hamnar jag i en boot-meny" Då kan du välja din cd/dvd med vistaskivan.

MVH datordanne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Danne säger. Det verkar vara det enklaste sättet att komma in där i detta fallet.

Du behöver däremot inte ställa tillbaka till HDD:n efter åtgärdens utförande.

 

It aint what you do, it's the way that you do it...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gubben säger God natt.

Vi hörs kaske i morgon.

 

Gubben

 

PS: Jag gör ett schema i morgon ( söndag )

God natt alla hjälpsamma

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...