Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill inte starta


vidarvega

Rekommendera Poster

vidarvega

Min dator med windows Xp installerat vill inte riktigt starta. Datorn laddar igång och hittar vad den ska. XP-loggan tänds, sedan blir det svart och ett felmeddelande säger att ett hårdvaru fel eller mjuk varu fel kan uppstått och jag får flera olika uppstarts alternativ, fel säkert läge etc. Inget av dessa fungerar jag hamnar hela tiden tillbaka på att jag ska välja hur jag vill starta om datorn eller så gör den det av sig själv, bara för att inte fullfölja starten. Snälla hjälp!

Jag blir tokig med tanke på allt som ligger i burken, det var ett tag sedan jag säkerhets kopierade!! :(

 

[inlägget ändrat 2007-05-09 19:58:41 av vidarvega]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att ominstallera XP över den befintliga installationen utan att man behöver tappa egna dokument under förutsättning att man inte ändrar/raderar partitioner eller formatterar. Inställningar i program osv kan ju gå åt skogen liksom att man kan behöva ominstallera en hel del program men har man fått ett fel som du beskriver kanske det är på tiden att formattera & börja om eller helt enkelt köpa en ny disk. Är det dokument man är rädd om vilket det ju oftast är och man är osäker kan man antingen köpa en ny disk (om man nu ändå tänkt göra det) och installera operativet på den nya. När allt fungerar kan man ansluta den gamla som slav och se om man får liv i den och plocka över filer från den. Risk finns dock att filer kan vara skadade. Man kan även fråga en snäll kompis om man kan få ansluta disken som slav till dennes dator och plocka över viktig data till ex. DVD eller USB. Ta gärna en extra backup till kompisens hårddisk med.

(Murphys lag) Sedan testar man med formattering och nyinstallation och därefter plockar tillbaks den data man vill ha.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...