Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Suddig Eizo F730 (19") m.m


boriZ

Rekommendera Poster

Jag har ett problem, STORT problem.

Köpte nytt grafik kort (Absolute MM Geforce2 Ultra 64MB DDR) i veckan. Har en 17" Dell skärm trinitron, körde som vanligt skärmen i 1024x768 i 85Hz och bilden är tok suddig, har provat 75Hz och bilden blir lite bättre. Drar man ned upplösningen i 800x600 och det blev klockren bild. Mitt förra graffa kort (MS Geforce2MX) funkade bra med samtliga upplösningar.

 

Nu lånade jag hem en 19" Eizo F730 från jobbet, blev klart mkt bättre bild men inte samma kvalité som trinitron. Men här har vi i stort sätta samma problem, + något annat. 1024x768, 85Hz = lite suddig, 1024x768, 75Hz =mkt bättre bild, kan tänka mig att köra i detta men problemet är då diagonalt flimmer varannan minut. Det försvinner ibland och kommer tillbaka. Vad göra !?

Har prova i högre upplösningar som 1280x1024, 85Hz men det blir inte alls bra, suddig bild och så kallade "solfjädrar” i varje hörn men ovan upplösning borde denna klara av utan problem.

 

För övrigt har jag rätt drivisar till skärmen, har kollat J

Burk:

ASUS CUSL2 moderk.

PIII 733

382MB ram PC133

Absolute MM Geforce2 Ultra 64MB DDR

 

Finns det någon som kan hjälpa mig !

 

 

 

//boriZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om RAMDAC:en och/eller filtret som sitter på ditt nya grafikkort inte är av högsta kvalitét ... Rätt vanligt dessvärre.

 

Tyvärr man kan inte göra mycket åt det förutom att byta grafikkort (igen) :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

damn it.. om det nu skulle vara det ! Högsta kvalité, fan jag som pröjsat 2700:- + moms. Rek. du något annat Geforce2 Ultra 64MB kort !?

Hur vanligt är detta fenomen !?

 

Tack för svaret ivf :)

 

 

//boriZ

 

[inlägget ändrat 2001-07-26 23:04:50 av boriZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

damn it.. om det nu skulle vara det ! Högsta kvalité, fan jag som pröjsat 2700:- + moms.

 

Jag vill minnas att det fanns en tråd om skräpiga filter hos GeForce-kort här på e-forum. Weyland stod för infon, om jag inte minns fel. Han påstod att sågott som samtliga GeForce har filter varierande från totalt kass till nästan användbart :( Det är ett spelkort - inte ett produktivitetskort. Vilket kort som är mest hyfsat vet inte jag. Många här på forumet gillar "Asus" och "Elsa" får bra kritik i tidningarna. Weyland påstod oxå, om jag inte minns totalt fel, att det fanns en site där man beskrev hur man byggde om filtreringen på sitt kort så det blev nästan proffs-kvalitet ;) Sök på forumet, eller vänta tills Weyland dyker upp i vanlig ordning...

 

I Linux-världen är tydligen Matrox G-450 vedertaget, om man mest är ute efter skarp bild bara...

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

[inlägget ändrat 2001-07-26 23:42:33 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att det fanns en tråd om skräpiga filter hos GeForce-kort här på e-forum. Weyland stod för infon, om jag inte minns fel.

 

Varsågod: http://www.geocities.com/porotuner/imagequality.html

 

Hur du fixar ev. problem - om du vågar, och tror på det ;)

 

Ska du ha bildkvalitet så skippa Geforce2GTS totalt ärligt talat. Jag lider av det själv nu iom en ny skärm, även om det inte är så påtagligt som dina eller andras problem (tack till ELSA förmodar jag). GTS-korten har normalt en undermålig RAMDAC hursomhelst, till skillnad från MX-korten. Hur det är ställt med Pro och Ultra-serien vete tusan dock.

 

Vore intressant att se om kvaliteten på komponenterna och bildsignalen är avsevärt bättre på dagens GF3-kort - eller om man är tvungen att gå över till Matrox (eller ATI?) eller något proffskort ifrån 3DLabs för att få uppleva perfektion.... :7

 

PS. Varför betalar du så mycket pengar för Ultra-kortet, när du kan få ett GF3 för ett par hundralappar extra?

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.... ska gå in och kolla på länken sedan :)

 

Mkt pengar för kortet kan jag hålla med om, Beställde först ett GF3 från Absolute MM för 3200:- +moms (från santech)Det är bland dom biligaste korten med GF3 krets. Dom säljer en massa kort och dom sa till mig att GF3 korten är jätte svåra att få tag på idag då det ev. är komponetbrist eller något annat fel. Var i behov av ett graffakort snabbt, då då blev det ultra kortet från Absolute MM för 2700:- (skilljer inte så mkt från 3:an). Deras PRO kort kostar 2100:-. Ska kolla andra märken också, men det finns inte så mkt ULTRA kort att får tag på, bara en massa GTS och PRO !!!

 

För övrig har jag lånat ett Hercules Prophet 2 Ultra av samma modell som mitt och ska testa ikväll och se ifall det blir bättre... hoppas =/

 

Lämnar svar här sedan.

 

PS: Måste börja skriva mindre :)

 

 

//boriZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lämnar svar här sedan.

 

Vi väntar ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

weykand... Jag säger bara, FY FAN vilken skillnad... klockren bild med Hercules Prophet II (GF2 Ultra 64MB DDR) just nu köra jag 1024x768 32bit i 100hz, med bästa kvalité !!! Har testat 1280x1024 i 85Hz med bra kvalité, men då blir det lite "solfjädrar" men det ska bara vara några inställningar i skärmen. En polare har ju en 19" budget skärm och kan ställa in detta då borde min Eizo klara det utan problem.

 

Gick ut på sidan www.absolutemm.com och kollade bilden på graffakortet, inget stämmer med verklighet och bild på deras sida. Mitt kort är gult och på weben ska det vara grönt (spelar säkert ingen roll, men det stör mig) och sedan så är kylfläns rund med fläkt i på weben och min kylfläns är fyrkantig med en fläkt i (tror det är Nvidias referens design) kan även påpeka att Hercules kortet har den första kostruktionen av fläns som jag nämnde och den låter nästan inget alls medans den fyrkantiga jäveln på mitt absloute kort låter som ett jävla reaplan. JAG HOPPAS DETTA ÄR ETT RIKTIG MÅNDAGS EX :/

 

Nej over and out, jag ska meddela hur det går med bytet och så, keep looking :)

 

 

 

 

 

//boriZ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! (eller kanske inte ;) Undrar om ett byte verkligen kan ge något, iaf så ser vi fram emot att få höra hur det går.

 

Hur är det med skuggor? Kör svart bakgrund och öppna ett litet vitt fönster ovanpå... nå'ra skuggor då?

 

Det är nämligen en detalj jag tycks lida en smula av för tillfället, försöker avgöra om det är sladden, kortet eller skärmen...

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp igen.

Nu har jag fått mitt kort utbytt, och det fungerar fint ! Måste varit något måndags ex. Men jag inbillar mig att Hercules kortet var en aning bättre, men som sagt kan vara inbillning eller så är det bättre, men som sagt bilden är mkt mkt bättre än förra kortet och bättre än MX kortet jag hade. Sedan så kostar det hercules kortet med flis då den hade DIV utgång eller vad det nu heter.

 

Det som skulle kunna vara är att det sitter en referens fläkt på mitt kort som låter satan, ska ringa till Absolute och klaga lite, och hoppas dom skickar en ny fläkt till mig av bättre kvalité.

 

Nu ska jag vara nöjd hoppas jag.

 

 

//boriZ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...