Just nu i M3-nätverket
Jump to content

D-Link DSL-504T

Mikael63

Recommended Posts

Någon med en sådan router och som vet om det är möjligt att konfigurera den till att enbart vara router och där DSL-anslutningen sker med annat modem (Telias Zyxel) som loggar in mot ISP automatiskt.

Om Ja: Kan routern vara DHCP? Ska den konfigureras till bryggat läge eller till dynamisk IP?

Finns ingen uplink-port eller omkopplingsmöjlighet på någon port på denna modell.

Annars: Tips på någon bra, helst D-link, router där man fritt kan mappa portar för olika klienter osv. Ska ju helst vara gratis med...

Finns det över huvud taget någon kontakt där en nätverkskabel från ett modem kan stoppas in? Det fungerar inte att stoppa in modemkabeln i en LAN-port.

Nej, jag har ingen egen anslutning för WAN på 504,an

Funderar på om jag kan ansluta båda modemen till tele men jag är osäker på hur det kommer att fungera med två splitter,s i "serie" eller om jag bara ser till att splitta modemen från övrig telefoni... Jag får helt olika ip-adresser från Telia beroende på modem. med gamla 504,an får jag alltid samma som börjar på 81... med den nya Zyxel får jag en som börjar på 62... Det är ju egentligen olika abonnemang, det gamla ett vanligt bredband, 8 Mbit, det nya är gratiserbjudandet om Digital Tv som jag tänkte testa.

Om inte Telia har någon koll på hur många MAC-adresser som nyttjar koppartrådarna så borde det fungera

Dina koppartrådar kan ju bara kopplas till en utrustning i telefonstationen och den utrustningen lär nog inte vilja ge ut mer än ett IP-nummer, så min gissning är att du inte kan få mer än ett IP-nummer åt gången och att det därför inte kommer att fungera. Att du får olika IP-nummer är väl att utrustningen ger ut olika IP-nummer eftersom MAC-adresserna är olika, men den kommer ihåg det gamla paret också.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...