Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lacie hårddisk/USB 2.0 problem

bengt123

Recommended Posts

Min nyinköpta Lacie 320GB hårddisk fungerar i mitt USB1.1 men naturligtvis mycket långsamt. I "Den här datorn"/Hantera finns den med och jag kan även t.ex. formatera. När jag flyttar usb-kontakten till mitt Sunix PCI-kort USB4212 får jag inte längre kontakt med hårddisken varken i "Den här datorn" eller via Partition Magic. När jag kollar Enhetshanteraren verkar allt fungera korrekt, disken finns som en Diskenhet med, vad jag förstår, rätt beteckning. Även USB controllers tror jag är ok med "VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller"

Operativsystem: Windows xp/Home edition

Vad är det jag inte förstår?

Hjälp någon, snälla!

Bengt

A7043VMS190

Du vet väl att du måste ha winxp sp 1 eller sp 2 för usb 2

Låt datorn göra jobbet

~~~

(´_`)

A7043VMS190

Om du har en gul sträng i enhetshanteraren så avinstallera den ocg klicka på sök hårdvara uppe i listen.

Låt datorn göra jobbet

~~~

(´_`)

Jag har ingen gul sträng i enhetshanteraren, däremot gula frågetecken i "Andra enheter/Multimediestyrenheter/USB Host To Host Bridge". Inga drivrutiner kan datorn hitta och jag vet inte vilka enheter det handlar om.

Jag har laddat ned och installerat driver för USB 4212V vilket är den beteckning som närmast överensstämmer med mitt USB 4212. Ingen förbättring.

A7043VMS190

Har du provat någon annan enhet på usb kortet tex usb-pinne eller en annan extern hårddisk, scanner eller skrivare.

Låt datorn göra jobbet

~~~

(´_`)

Jag har normalt en scanner kopplad till en av portarna och den fungerar ok. Har även provat med olika portar på kortet till hårddisken utan förbättring. Även en usb-pinne är testad och verkar ok.

A7043VMS190

Om du provar hårddisken i en annan dator så vet du att det inte är något fel på den, så återstår nog bara att konstatera att ditt moderkort är för gammalt för att usb 2 ska funka som det ska.

Låt datorn göra jobbet

~~~

(´_`)

[inlägget ändrat 2007-04-18 10:46:33 av A7043VMS190]

Hårddisken är testad, partitionerad och formaterad i en annan dator utan problem.

Ett email till Sunix ger följande svar:

"Dear Sir

Good Day ~~

Thanks for buying our product. about your question please follow instructions below.

1 , Change another PCI slot

2 , Update your OS

3 , Update your Main-board BIOS.

PS , if problem still have please let me know.

Thanks. 

Best & Regards"

Har fått löfte om utbyte av Sunix-kortet från Clas Ohlson. Jag har nämligen skiftat kortplats vilket medförde stopp i kommunikation även med min anslutna scanner!

USB-pin test visar ca 0.16 MB/sek i en usb 2.0 port, ca 0.12 MB/sek i min usb 1.1 port.

Stort tack för visat intresse, jag berättar resultatet i denna tråd när jag bytt kortet!

Bengt

Nytt USB-kort levererat från Clas Ohlson, av någon anledning annat fabrikat (Guan Mau International) löser mitt problem, allt verkar vara ok!

Tack igen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...