Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några problem vid datorbygge!


Lt.Jugulator

Rekommendera Poster

Lt.Jugulator

Håller på att bygga en dator, har kommit så långt att alla delar sitter på plats.

 

Delar som används är:

 

MB:ASUS A8V, socket 939, chipset VIA K8T800Pro

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024 MB

CPU: AMD64 4000+

Kylare: Thermalright SI-120, (utan fläckt) skulle funka enligt komplett när jag frågede.

HD: Samsung SpinPoint P120 250GB, SATA2

DVD: Nec DVD brännare

Grafikkort: ASUS N7600GS Silent AGP

Ljudkort: HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold

Nätagg: Corsair HX620W 120mm löstagbara kablar

Nätverkskort: D-Link trådlöst DWL-G520, 108Mbps

 

Problem 1:

När jag slår på strömmen så så låter det som om datorn inte får tillräckligt med ström, fläcktarna liksom svajar, skärmen visar texten digital , analog om vart annat.

Om jag låter datorn stå och tugga så ett tag så kommer den igång. Den kör uppstarts processen dvs kollar minne, cpu etc.

Den stannar med felmeddelande CPU fan error, kan ju bero på att det inte är någon fläckt installerad. Jag kan välja F1 för att gå vidare.

 

Nu kommer jag till problem 2:

Har förstått så mycket att min moderkort inte hittar sata diskar av sig självt. Den finns med i BIOS men när jag ska intsallera WindowsXP så finns det ingen HD att använda. Antar att jag måste installera något innan det funkar. Har letat efter en diskett men inte hittat någon.

Går det lika bra att installera från USB minne? då det saknas floppy! eller måste jag installera en sådan för att kunna gå vidare?

 

År det någon som kanske kan komma med några visa råd så jag kommer vidare i mitt bygge?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP-installationen behöver drivrutinerna för SATA-kontrollern på diskett. Det går inte med USB-minne eftersom sådana knappt fanns när installationsprogrammet skrevs för ca 6 år sedan. Man kan modifiera XP-skivan och lägga in drivrutinerna där, så kallad slipstream. Jag har inte gjort det med det finns väl lite information och länkar på:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=599705#600445

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=902908

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lt.Jugulator

Tack för ditt svar, får se om jag förstå mig på det där, kanske är enklare att låna en floppy under installationen.

 

Du har möjligen inga tankar om mitt andra problem? Det när inte datorn går igång direkt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kanske är enklare att låna en floppy under installationen."

Tycker jag i alla fall.

 

"Du har möjligen inga tankar om mitt andra problem? Det när inte datorn går igång direkt."

Inte precis, men vid ett bygge så är det alltid bra att ta lite i taget. Inte ha HD, DVD, ljud- och nätverkskort instoppade från början, utan kolla vad som händer med så lite som möjligt anslutet. Kolla igenom om det finns några BIOS-inställningar som behöver ändras t ex som stänger av kontrollen av CPU-fläkten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lt.Jugulator

Tror att det ligger felet ligger hos grafikkortet.

Såg på ASUS hemsida att de har släppt en bios update för att fixa problem med agp.

 

Har även provat utan grafikkort och då låter datorn som den ska, dessvärre utan bild.

 

Har även försökt läsa på lite om slipstreaming och komplettera med SATA drivisar, men där har jag nog inte kommit så långt ännu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med ett annat grafikkort också, utifall att det är något fel på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lt.Jugulator

Windows Vista, hittar det SATA diskar?

Jag måste iaf köpa ett nytt OS till någon av datorerna. Kan det vara en enklare lösning kanske, har försökt att göra en cd med drivisar på vi får se om den funkar ikväll.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista har egna drivrutiner för många SATA-kontroller, och om inte så kan det hämta sådana även från USB-minne mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lt.Jugulator

Det blev Vista 64 bits på gott och ont.

 

Nu har ny hinder uppståt.

 

Har någon byggt en HTPC med detta chassi, Silverstone LC10M, och samtidgt använder Vista Home Premium 64 bit?

 

Jag försöker men lyckas inget vidare.

 

Delar jag använder är.

Moderkort: Asus A8V - (delvis uppdaterad för Vista 64)

CPU: AMD64 4000+

Grafikkort: Asus 7600GS silent, agp - (använder Nvidias Vista 64 drivrutiner)

HD: Samsung 250 GB sata2

DVD: Nec DVDRW

Ljudkort: HDA Digital X Mystique 7.1 gold - (saknar idag stöd för Vista)

2GB minne.

OS. Windows Vista Home Premium 64 - installerat på en ny HD.

 

1. Kan börja med att jag har kommit fram till att moderkortet har allvarliga problem att ladda drivisar för agp kortet. Finns tydligen update för detta, men då jag är osäker på att uppdatera BIOS så väntar jag med detta. Det ska finnas programvara för att göra BIOS update för ASUS vet jag men den verkar inte finnas till Vista 64.

Har hittat något som ASUS kallar för ProbeII som på deras sida ska funka, men under installationen så får jag en ruta om att programmet inte funkar under mitt OS. Alltså måste jag göra det på annat sätt och där brister det i kunskap.

 

2. Om någon har detta chassi och Vista 64, var har ni hittat drivisar och programmvara till display och fjärrkontroll?

 

3. Om någon har ett likadant moderkort och Vista 64 vilka drivisar använder ni till den inbyggda ljudenheten?

 

4. Ganska stort problem. Jag får ej "Powerknappen" att fungera. Har läst manualer både till moderkort och chassi, provat att byta plats på kontakterna men lyckas inte.

För att starta datorn måste jag slå av strömmen på baksidan av nätagget sedan starta det igen, därefter måste jag hålla inne "Reset" och/eller "Power" (har inte riktigt kommit på vilken väg som lyckats ännu) länge då börjar fläcktarna gå. Sedan återkommer problem 1. Sedan efter ett tag så kommer den igång.

 

5. När väl datorn är igång och jag vill stänga så funkar inte det heller. Jag gör det på sedvanligt vis genom "Start" -> "Stänga av". Windows stänger ned sig och när det ska stänga av sig så startar det om istället. Omstarten är inte alltid helt klockren, utan den börjar stänga av sig igen o.s.v, o.s.v

För att få av datorn så måste jag återigen fimpa strömmen, detta försöker jag synka med det lilla mellanrum som blir precis innan den startar om.

 

Jag kan tänka mig att problem 4 hänger ihop med 5, då datorn aldrig blir avstängd på ett korrekt sätt.

 

Några frågor, tankar eller kanske till och med en lösning på något av probelemen?

 

Har letat runt lite och såg en blänkare om att ASUS kopplar bort inbyggda ljudenheten om jag stoppar i en egen. Jag får testa att plocka ur kortet och se vad som händer om jag nu lyckas starta datorn igen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...