Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inaktivera anslutningen till lokalt nätverk

kalh

Recommended Posts

Förr var det ett vanligt råd att inaktivera anslutningen till Internet om man ville göra annat på datorn och vara utan risk för ”intrångsförsök”..

Och jag kunde då stänga av ADSL-modemet när jag inte ville vara ansluten.

Jag hade och har Telia med F-secure och Telia Supportassistent. Varje gång jag inaktiverade anslutningen så frågade ”assistenten” om jag hade problem med anslutningen…? Svar: Nej.

Efter säkert många uppdateringar från Telia, så kan jag numera inte inaktivera min lokala nätverksanslutning utan jag får följande textruta på skärmen:

Anslutningen kunde inte kopplas från.

Det går inte att inaktivera anslutningen just nu. Den här anslutningen kanske använder ett eller flera protokoll som inte stöder Plug and Play, eller kanske har initierats av en annan amvändare eller systemkontot.

Är det ”Assistenten” som spärrat min inaktivering tro?

Fler som har samma ”problem”?

Undrar

kalh

[inlägget ändrat 2007-04-10 21:31:42 av kalh]

uppdateringar från telia?? inte f-secure alltså?

inte för att jag tycker det verkar logiskt med tanke på felmeddelandet men jag skulle tippa att f-secure kan ha ett finger med i spelet.

detta är ju lite långsökt men testa inaktivera brandväggen och sen försöker du inakivera uppkopplingen.

telias support assistent skulle jag inte ta i med tång ens. jag installera den när den va ny och jag har ett minne av att den spinonera på vilka program som var installerade eller om det va processer som va aktiva

ska jag byta brandvägg så inaktiverar jag anslutningen, det är ju hur enkelt som helst och den möjligheten skulle jag inte vilja va utan

[inlägget ändrat 2007-04-10 22:16:43 av 927]

Ett alternativ kanske kan vara att dra ur teleproppen eller dra ur nätverkskabeln om man är rädd för intrångsförsök?

[Varför IE7 när Firefox finns?

& är det inte nog med bekymmer med XP så varför installera Vista?]

Hej 927, jodå. Självfallet så uppdateras F-secure, inkl brandvägg fortlöpande med hänsyn till virusfrekvensen", m. fl.hotbilder.

"Assistenten" har uppdaterats med nya versioner succesivt.

Jag tycker bara att det var enklare att inaktivera uppkopplingen, då mitt avstängda adsl tar längre tid att starta upp...

kalh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...