Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratis program för att utplåna filer


Maria E

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet om det finns ett gratis program för att utplåna filer och som inte är en testversion ? Jag har en massa skräpfiler på många DVD-skivor som jag har oratedat i tron att det är viktiga filer, sen så är de halvt överskrivna. Vill ha bort dessa filer för gott.

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Är det filer på dvd-skivor du vill bli av med så skaffa en papperskorg och en plastpåse och ett par handskar, när du böjer skivan åt ett visst håll så ska det säga pang, glöm inte att blunda eller vända bort ansiktet.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej det var jag som uttryckte mej lite konstigt i mitt första inlägg därav det knäppa svaret jag fick av han med det konstiga "namnet". :-)

Jag menar DVD-RW-skivor. Jag kopierar filerna från DVD-RW-skrivor till hårddisken sen raderar jag några filer från denna katalog dit jag har kopierat filerna. Sen lägger jag filerna på en ny skiva men många skrotfiler följer med trots att inte Windows XP kopierar filer som är halvt överskrivna. Tack för det Windows XP.

 

Jag menar alltså onödiga bildfiler mm som följer med när man sparar en webbsida och utan bilder vill jag inte surfa hur kul är det ?

 

Det är dessa filer jag vill kunna utplåna utan man riskerar att återskapa dessa för att man tror att det är någon fil som man har kastat av misstag. Jag har väldigt mycket överskrivna återskapade filer som jag har återskapat med Norton när jag hade Windows 3.1 och Windows 98.

/Maria

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är filer på hårddisken som du vill ta bort med ett Windows-program?

 

Om man markerar filer och sedan i stället för att flytta dem till Papperskorgen genom att välja Ta bort eller trycka på Delete-tangenten, så kan man trycka på Shift+Delete då tas de bort utan hamna i Papperskorgen.

 

Stämmer det med vad du vill?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag använder PGP för att städa på diskar, t.ex. flyttbara diskar.

PGP är egentligen ett krypteringsprogram. Fram till version 8 var det gratis för privat bruk.

 

I PGP finns två funktioner för radering.

Dels en som kopplas till Utforskaren, och då kan man via ett högerklick radera med "wipe" vilket gör att filen verkligen skrivs över och inte kan återskapas.

Dels en funktion för "freespace wipe" som skriver över allt outnyttjat utrymme på disken.

 

Detta är alltså ett tips om en möjlighet att radera på hårddisken, om du kan få tag på en PGP 8.x. Om du sedan kopierar till en ren DVD-skiva borde du inte riskera att sprida något oönskat.

 

Lycka till!

 

 

[inlägget ändrat 2007-04-10 17:31:17 av Arkitekten]

[inlägget ändrat 2007-04-10 17:36:03 av Arkitekten]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A7043VMS190

Varför inte bara dra dom filer som du ska bränna till en ny mapp, och sedan bara delita den gamla mappen.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Varför inte bara dra dom filer som du ska bränna till en ny mapp, och sedan bara delita den gamla mappen.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

Det är alldeles för jobbigt. Det är för många småfiler med bilder mm som man måste avmarkera. Nu vet jag hur man gör också. Ccleaner kan också utplåna filer och rensa raderat utrymme på hårddisken. Det gäller att vara utvilad när man gör sånt så att man inte gör fel så att hela hårddisken blir utplånad. Då kan inget dataräddningsföretag hjälpa till att få tillbaka filerna.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för jobbigt. Det är för många småfiler med bilder mm som man måste avmarkera.

Hur ska ett datorprogram kunna veta vilka filer du anser värda att behålla? Är det filer med ett speciellt filformat som du vill ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det filer på dvd-skivor du vill bli av med så skaffa en papperskorg och en plastpåse och ett par handskar, när du böjer skivan åt ett visst håll så ska det säga pang, glöm inte att blunda eller vända bort ansiktet.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

Man kan också slänga in dem i microvågsugnen och köra på full effekt i 20 sekunder.

(fördel om de ligger på en gammal skrottallrik)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också slänga in dem i microvågsugnen och köra på full effekt i 20 sekunder.

(fördel om de ligger på en gammal skrottallrik)

Bildas det inte giftiga gaser om man gör detta?

För övrigt så blir skivorna raderade efter några timmar. Spela in en video på en vanlig skiva. Stoppa in den i DVD-video-brännaren och se filmen. Efter drygt 3 timmar så blir filmen dålig då stannar filmen ibland sen börjar filmen fladra kanske då slutar man oftast att försöka se på skivan. Men använd den i dator och kör scandisk eller t.e.x. cdcheck. till slut visar programmet cd-check så många fel att de inte går att läsa några filer alls. Låt skivan sen ligga framme på köksbordet t.e.x. där kommer solen att skina ibland. Efter nån månad kolla skivan med isobuster och då är skivan tom.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska ett datorprogram kunna veta vilka filer du anser värda att behålla? Är det filer med ett speciellt filformat som du vill ta bort?

Ja det gäller filer med ett speciellt filformat. Far manager t.e.x. kan välja ut filer med ett speciellt filformat. Men detta filprogram kan inte utplåna filer. Det markera bara filerna för borttagning dvs raderar dem från hårddisken, Men CCcleaner kan utplåna filer gratis. Ett annat sätt att utlåna eller förstöra en hemlig fil är att man skriver i cmd-fönstret hemligfil >nul eller om det var tvärt om. Jag kommer inte ihåg riktigt nu. I det ena faller händer ingenting.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt så blir skivorna raderade efter några timmar.

2008 skaffade vi ny bil. Fick för mig att stereon i den skulle klara mp3 varför jag brände två skivor med mp3. Använde "noname"/budget-skivor. Det visade sig att stereon inte klarade mp3 men skivorna blev kvar i bilen tillsammans med andra brända skivor på samma typ av skivor.

Dessa förvarades i ett sådant fodral som man fäster på solskyddet och en del av skivorna sticker ut. När man fäller ner solskyddet ligger alltså skivorna, eller del av dem, i direkt soljus. Övrig tid i en, sommartid, varm bil.

Idag 2012 har vi en ny bil som klarar mp3. Samma skivor i samma fodral fungerar alldeles utmärkt fortfarande.

 

Hur kommer det sig att dessa skivor inte raderats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildas det inte giftiga gaser om man gör detta?

Förmodligen.

Men resultatet är enastående. Skivorna blir både läs- och skrivskyddade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2008 skaffade vi ny bil. Fick för mig att stereon i den skulle klara mp3 varför jag brände två skivor med mp3. Använde "noname"/budget-skivor. Det visade sig att stereon inte klarade mp3 men skivorna blev kvar i bilen tillsammans med andra brända skivor på samma typ av skivor.

Dessa förvarades i ett sådant fodral som man fäster på solskyddet och en del av skivorna sticker ut. När man fäller ner solskyddet ligger alltså skivorna, eller del av dem, i direkt soljus. Övrig tid i en, sommartid, varm bil.

Idag 2012 har vi en ny bil som klarar mp3. Samma skivor i samma fodral fungerar alldeles utmärkt fortfarande.

 

Hur kommer det sig att dessa skivor inte raderats?

Du kan ha fått ett datafel när du brände dessa skivor då håler de tydligen hur länge som helst ? Men om man glömmer bort att man fått det och försöke bränna nya filer på dessa skivor så markeras filerna som oläsliga. De kan man få tillbaka med Isobuster. Jag har ett par skivor som det har blivit datafel på de har jag kunnat läsa hur länge som helst. Men jag gjorde naturligtvis backup på dessa skivor för jag trodde att de skulle bli förstörda ganska fort de som de blev datafel på. Alla skivor som har har fått datafel på har ja skrivit datafel på så att jag inte gör fel och försöker lägga till nya filer.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen.

Men resultatet är enastående. Skivorna blir både läs- och skrivskyddade!

Menar du verkligen att data inte förstörs om man gör så? Blir skivorna som en arkiv cd då liksom?

För övrigt så blir vissa cd-rw och DVD-RW skrivskyddade när de inte går att använda att lagra nya filer på. Vissa DVD-RW och CD-RW som man har lagrat filer och raderat ifrån går inte att läsa något mera när de är slut.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du verkligen att data inte förstörs om man gör så? Blir skivorna som en arkiv cd då liksom?

För övrigt så blir vissa cd-rw och DVD-RW skrivskyddade när de inte går att använda att lagra nya filer på. Vissa DVD-RW och CD-RW som man har lagrat filer och raderat ifrån går inte att läsa något mera när de är slut.

/Maria

Så här kan man också göra om man vill utplåna filer på hela hårddisken. Man har Windows på hårddisken från början och en massa hemliga filer som ingen ska få läsa. Då tar man helt enkelt en skiva med Linux eller annat operativsystem och installerar det på datorn.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ha fått ett datafel när du brände dessa skivor då håler de tydligen hur länge som helst ?

Så mina ca 10 skivor har alltså fått ett datafel när de brändes?

Ett fel som inte yttrar sig när man spelar upp skivorna?

Och gör att de håller hur länge som helst?

Men om man bränner utan datafel så funkar de inte efter några timmar?

 

Hur troligt är detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du verkligen att data inte förstörs om man gör så? Blir skivorna som en arkiv cd då liksom?

Nja. om data förstörs eller ej vet jag inte, skivan är väck i alla fall ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här kan man också göra om man vill utplåna filer på hela hårddisken. Man har Windows på hårddisken från början och en massa hemliga filer som ingen ska få läsa. Då tar man helt enkelt en skiva med Linux eller annat operativsystem och installerar det på datorn.

/Maria

 

Att du installerar ett annat operativsystem utplånar inte de filer, som inte blir överskrivna. I Linux och unix-baserade OS är det enkelt att radera filer eller hela disken med dd.

dd if=/dev/zero of=det_som skall raderas bs=512. Skall du radera hela disken eller en partition går det fortare om värdet på bs ökas till 16M. Programmet finns i alla distributioner. Kontrollera att kommandot är korrekt så att inte innehållet på fel enhet raderas. Data som raderats med dd går inte att återställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du installerar ett annat operativsystem utplånar inte de filer, som inte blir överskrivna. I Linux och unix-baserade OS är det enkelt att radera filer eller hela disken med dd.

dd if=/dev/zero of=det_som skall raderas bs=512. Skall du radera hela disken eller en partition går det fortare om värdet på bs ökas till 16M. Programmet finns i alla distributioner. Kontrollera att kommandot är korrekt så att inte innehållet på fel enhet raderas. Data som raderats med dd går inte att återställa.

Hej då har jag fått fel info av en dataräddare som jag har hjälpt. Jag sa till honom en gång att jag hade formaterat om hårddisken då jag hade Windowsprogram på den. Om du har formaterat om hårddisken så kom hit så ska jag hjälpa dej sa han. Nej det går inte sa jag. Jag har installerat linux på den. Då sa han ja då kan jag inte hjälpa dej och la på. Men han hade inte jobbat så länge med dataräddning då. Nu ska jag försöka få igång den gamla datorn som jag har linux på. Det är en pentium 200. Den dataräddaren som jag har hjälp trodde att jag hade formaterat om hårddisken av misstag... Det hade jag inte gjort.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utplånar inte de filer, som inte blir överskrivna

(=de filer som skrivs över, vid Linuxinstallationen, eller annan installation, går inte att återskapa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(=de filer som skrivs över, vid Linuxinstallationen, eller annan installation, går inte att återskapa)

Ja det var det jag misstänkte och efter som windows och datafilerna i windows\wri mappen eller om man nu har gjort en annan mapp så skrivs de över för Linux har ju inte samma mappsystem. Om det nu skulle finns några filfragment kvar av Windows installationen så är ju de viktiga och hemliga filerna som man hade på hårddisken definitivt borta. Och om man inte är närvarande vissa gånger då hårddisken kraschar så är filerna borta då också.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Nu har jag äntligen hittat ett program som utplånar de filer man absolut inte vill ha tillbaka. Det installeras som en meny i  utforskaren. Hardwipe heter programmet. Det kan utplåna enskilda filer. www.hardwipe.com Använd inte detta program för sent på kvällen då kan det hända att ni utplånar fel filer. :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...