Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud i datorn.


Kirder

Rekommendera Poster

Hej.

 

Det är så att jag har kopplat in min förstärkare till datorn för att få bättre ljud men då vill den bara spela upp ljudet i mono. Jag har försökt ändra detta genom högtalarinställningen men hjälper inte. Sen är det också så att om jag kopplar ur förstärken får jag inget ljud i datorn om jag inte kopplar in hörlurar istället. Så för att sammanfatta det hela om jag inte kopplar in ngt i 3,5mm urtaget i datorn så får jag inget ljud från datorn alls. Vad är fel och hur ändrar jag detta? Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar som om kontakten i datorn blivit skadad. Att du bara får "mono" i stereon tyder på antingen kortslutning mellan kanalerna eller kontakt bara för den ena kanalen. Att du inte får ljud utan en propp i hålet tyder på att förbikopplingen i kontakten inte kan sluta.

Får du stereo eller mono i hörluren? En del av problemet kan ju också ligga någonstans i sladden till stereon.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Den spelar mono i hörlurarna också.

Det lät vettigt. Tack för det bra svaret.

 

Sladdens fel lär det ju dock inte vara med tanke på att den bara spelar mono överhuvudtaget även i hörluren. Eller har jag fel?

 

Nu till ett annat "problem" då jag har en laptop så då undrar jag om detta låter som ngt som skulle kunna gå på garantin?

 

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Du måste fråga leverantören om de vill gå med på att detta täcks av garantin. Om det inte fungerade vid leverans borde det vara klart, men annars... Du kanske minns att det var "glapp i kontakten" från början?

 

Servicearbeten är ju inte helt billiga. Ett alternativ kan vara att testa en USB-adapter (t.ex. Clas Ohlson 38-1495), men det är ju inte säkert det fungerar. Men det kan vara ett sätt att åtminstone få ut stereoljud. Ta med datorn till butiken och testa före köp.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack så mkt för hjälpen. Får helt enkelt ta med datorn dit och prata med dem se vad de säger.

Men eftersom att det funkade från början så är detta ju självförvållat och då kanske man inte borde säga att man har en viss uppfattning om vad som kan ha hänt bara spela ovetande.

 

Hur som helst skall du ha tack för all hjälp. Så skall jag prata med dem i butiken så får vi se hur det går.

 

Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...