Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta operativsystem?


Child_of_Destiny

Rekommendera Poster

Child_of_Destiny

Min mors väninna har en bärbar PC, en Dell. Hon har Windows 98 och Windows XP på den. Men det finns totalt bara 2GB i datorn, så det finns knappt något utrymme kvar då det är två operativsystem i den.

Jag har en annan version av Windows XP som jag vill installera. Så jag vill ta bort det gamla Windows XP som finns i datorn, men det går inte, det går inte att ta bort Windows 98 heller.

Jag har testat allt, tycker jag. Jag har startat med Windows 98 startdiskett och varit inne i fdisk och försökt radera partition osv, men det står att det inte går. Jag har även gjort på så sätt att jag försökt uppgradera det Windows 98 jag har i datorn till det Windows XP jag vill ha in, men det går inte heller.

Finns det inget sätt att typ återställa datorn? Något som gör att allt på datorn försvinner, alla partitioner osv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att din XP kommer att fungera? En gammal bärbar dator kan ha mycket specialdrivrutiner.

 

Annat förslag: Ta bort partitionen med Windows 98 och använd det utrymmet för att lägga egna filer i.

 

Annars så brukar man kunna ta bort allt från en hårddisk med Killdisk:

http://www.killdisk.com/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Child_of_Destiny

Ja, jag är säker, för jag har haft det inne tidigare, men dum nog var jag och tog bort det, men nu vill jag ha indet igen, som sagt.

Jag har försökt ta bort partitionen men det vill inte. Har försökt ta bort partitionen där det gampa XP ligger på också.

Killdisk? Ska testa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att formatera partitionen med Windows 98 i XPs diskhanterare? Vad får du för felmeddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Child_of_Destiny

"Du kan inte ta bort partitionen eftersom den redan används." Något sådant...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

 

Hej

 

Kanske kan vara till hjälp?

 

formatera C:

 

 

Formaterar gör du på detta vis OM du inte har NTFS filsystem!

 

Sätt i en start diskett exempelvis Win98 och gör en om start, Sen när du kommer till A:\ Promt så skriver du format C: om det är C disken du vill formatera! Annars så skriv det som disken heter om det nu är D eller E eller vad den nu kan heta! Och tryck enter!

 

Men du ska veta att allt på denna disk kommer att försvinna så om möjligt spara det du vill ha kvar på Diskett eller Cd-rom!

 

Om du har NTFS fil system så är det lite mer komplicerat! Då ska du som ovan starta med startdiskett i, Och när du kommer till A:\ Promt så skriver du där fdisk!

 

Och börjar med att ta bort en icke dos baserad Partition. Sen skapa en ny efter detta en DOS Baserad om du vill ha FAT 32 eller en icke DOS baserad om du vill ha NTFS filsystem!

 

Och efter att ha gjort detta så Formaterar du som beskrivning nedan!

 

FORMATERA FRÅN CD!

 

1.Ställ in i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet. Och boota med XP-skivan.

 

2 Tryck valfri tangent för att starta från CD…Vänta inte för länge med att trycka.

 

3.För att installera Windows tryck ENTER.

 

4.Tryck F8 för att godkänna licensavtalet.

 

5.Windows föreslår partition att installera på. Har du bara en partition kan du välja att installera på den. Tryck ENTER. Vill du ta bort partition gå vidare till punkt 8.

 

6.Vill du behålla aktuellt filformat tryck ENTER och installationen börjar.Vill du formatera om eller med annat filsystem FAT32, NTFS (NTFS rekommenderas), använd pil-

tangenterna för att välja önskat filsystem och tryck ENTER.

 

7.Formatering startar och efter formateringen startar datorn om. Normalt ska datorn sedan starta från CD-skivan, men får du meddelandet "Tryck på valfri tangent för att starta från CD

tryck snabbt på en tangent.

 

8.Lista över partitioner visas. Markera den du vill ta bort och tryck D.

 

9.Partitionen du vill radera är en systempartition. För att radera tryck ENTER.

 

10.Du har valt att ta bort partition C: Partition1 xxxx MB. För att ta bort tryck L.

 

11.Lista över partitioner visas. Har du bara en partition från början så visas att utrymmet är

opartitionerat. Har du fler partitioner kan du välja att ta bort dessa enligt stegen ovan.

Vill du inte skapa ny partition, välj att installera genom att trycka ENTER.

 

12.Partitionen du valt är inte formaterad. Välj det filsystem du vill ha (NTFS rekommenderas)

med piltangenterna och tryck ENTER.

 

13.Nu börjar formateringen. När den är klar startar datorn om och installationen av XP .

fortsätter

 

14.Då installationen är klar startar datorn om. Ta ur CD-skivan, ändra i BIOS så att du får

önskad bootordning TEX Floopy,Cd,Hd

 

 

fdisk:

 

FDISK är ett program som används för att skapa och ta bort partitioner på hårddiskar, samt för att aktivera partitioner och visa diskarnas partitionsinformation.

 

Nya hårddiskar måste vanligen konfigureras med FDISK innan man kan lagra data på dem. Köper du en komplett dator är förstås datorn redan körklar och då behöver du inte använda FDISK.

 

Köper du däremot datorn i delar, eller en ny hårddisk till ditt system, måste du oftast själv göra inställningar i FDISK. Programmet är helt DOS-baserat och körs med fördel i ren DOS-miljö, se nedan.

 

När det gäller Windows 95 och senare finns det två olika versioner av FDISK. Den ursprungliga versionen stöder inte FAT32, och kan därför inte skapa partitioner på mer än 2 GB. Det ursprungliga Windows 95 har den äldre versionen. Från Windows 95 OSR2 stöder FDISK FAT32, likaså i Windows 98. Om man är osäker på vilken version man har ser man detta när FDISK startar. Versionen som stöder FAT32 frågar (förutsatt att du har en hårddisk på mer än 512 MB) om du vill aktivera stöd för stora hårddiskar (över 2 GB), dvs FAT32.

 

Den äldre versionen av FDISK tar dig direkt in i programmet. FDISK består av en enda fil, fdisk.exe, vilken finns i Command-katalogen under Windows-katalogen. Om man ska konfigurera systemets huvuddisk (C:) för att installera ett operativsystem måste man ha FDISK på en startdiskett eller liknande. Endast när man redan har en hårddisk med ett system på och ska konfigurera en annan hårddisk kan man använda FDISK i Command-katalogen.

 

För att använda FDISK bör man starta datorn i DOS-läge, eftersom man måste starta om datorn när ändringar har genomförts. Ska du bara kolla partitionsinformation så kan du köra FDISK i DOS- prompten. Programmet startas med kommandot "fdisk" i den katalog programmet ligger, till exempel A:, C:, eller Windows\Command\.

Värt att veta är att en partition är enkelt beskrivet lika men en enhet, som C:, D:, osv. Skapar man en partition, skapar man en enhet. Har inte en hårddisk någon partition, så finns det inga enheter, vilket betyder att datorn inte kan lagra data på den - hårddisken finns inte. Därför måste man använda FDISK.

 

Lite info Bara!

 

 

 

Teori är när man vet allt och ingenting fungerar.

Teori och praktik förenas när ingenting fungerar och ingen vet varför

AMD939 2,25Ghz,2x512Mb i Dual 800Mhz,s-ata 400+160Gb+80Gb Extern,Nvidia PCI-E 7600GT

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...