Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikaccelerator?


Realeye

Rekommendera Poster

Hejsan

 

När jag sitter o spelar ett spel (som tidigare fungerat bra, men som som på senare tid har börjat krångla), så hänger sig datorn och följande ruta kommer upp efter en stund. Eftersom man inte får bifoga en skärmdump så skriver jag det istället:

 

"VPU Recover har nollställt din grafikaccelerator eftersp, demomte svarar på grafikdrivrutinens kommandon längre.

 

Berätta för ATI technologies om detta problem. Den genererade felrapporten innehåller endast systeminformation som t.ex drivinsversion, AGP-inställningar, buffertstorlek ect., som används för att analysera problemet. Denna rapport behandlas anonymt."

(Skicka felrapport), (skicka inte).

 

Vad ska jag göra för att bli av med problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt brukar ju en uppdatering av drivrutinerna för grafikkortet vara att rekommendera även om jag själv råkat ut för att det faktiskt, i ett speciellt fall, blev en försämring och där Microsofts Update av grafikkortet var bättre.(!)

Sedan kan man ju kontrollera på speltillverkarens officiella hemsida om det finns info och ev. någon uppdatering som rör detta fel.

 

 

[Varför IE7 när Firefox finns?

& är det inte nog med bekymmer med XP så varför installera Vista?]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Grafikkortet som jag har är ett "ATI RADEON X600".

 

Hur gör jag om jag vill installera en nyare drivrutin för detta grafikkort?

 

Jag går till tillverkarens hemsida (www.ati.com) och laddar hem en ny drivrutin, sen då?

I vilken ordning skall jag göra allting?

 

(Skriv gärna enkelt, då jag aldrig har uppdaterat en drivrutin tidigare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara exakt hur du ska gå tillväga med din drivrutin. Nvidia (alltså INTE det du har) brukar tillhandahålla en exe-fil som installerar det som behövs helt automatiskt. Alltså som ett program man installerar.

Drivrutiner kan även "levereras" i en zip-fil som man packar upp på en valfri plats, typ c:\Drivers\video, och sedan kan man via Enhetshanteraren välja (ex.) Bildskärmskort-Egenskaper-drivrutin-Uppdatera drivrutin och välja att inte gå via Windows update osv. utan att välja själv, ange plats att söka från och då välja den mapp där man packade upp filerna i.

Då bör man få upp i listan "sitt" grafikkort (i detta exempel) och sedan välja nästa osv...

Ja, detta var mycket kortfattat beskrivet men...

 

[Varför IE7 när Firefox finns?

& är det inte nog med bekymmer med XP så varför installera Vista?]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att uppdaterat grafikkortet via Windows Update, men den säger endast att de inte kan hitta någon nyare drivrutin än den jag har.

 

Har även varit inne på ATI:s hemsida och laddat hem en .exe fil som skall vara till mitt grafikkort, men har dock inte vågat köra den ännu. Jag är inte 100% säker om det är rätt drivrutin. Vet inte vad som händer ifall det skulle vara fel?

 

Vill ju ta back-up på allt viktigt i datorn först (främst digitalbilder som har ett visst affektionsvärde).

 

Få se om jag vågar prova köra detta sen.

 

Tack för att du tog dig tid och svara!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...