Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skydda filer på hårddisken


moose

Rekommendera Poster

Undrar om PFA har beroert aemnet om skydd av innehaall paa haard diskar.

1) Om min hemma PC blir stulen saa vill jag inte

att naagon skall kunna laesa innehaallet paa min dator.

2) Jag har flera extra UAB anslutna haard diskar foer lagring. Om dessa blir stulna saa vill jag inte heller att naagon skall kunna laesa innehaallet.

Det finns saekert program som kan ordna detta men jag antar att det aer inte laett att veta vad som aer bra och laettanvaent foer en vanlig PC anvaendare. Det skall vara saekra program som man inte behoever vara PC expert foer att kunna skoeta och staella in.

 

Mvh Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du Windows XP Pro (inte Home) så har du ett verktyg genom den filkryptering som finns i Pro-versionen. För att göra en säker kryptering måste man faktiskt vara lite av expert. Det gäller att göra rätt så att krypteringen inte blir en "fälla" som gör alla dina data oåtkomliga även för dig!

 

Det är dock inte helt trivialt att konfigurera säkert. Först och främst måste du ställa in inloggningen så att lösenord krävs för alla konton. (Även det Administrator-konto, inte alltid syns vid inloggningen.) Utan inloggningssäkerhet så är allt öppet.

 

Testa och lär dig kryptering med kopior av oviktiga data. När du är säker kan du kryptera "skarpt".

 

Börja med att kryptera en första mapp. Detta gör du i utforkaren via egenskaper för en mapp. Gå till avancerade attribut och bocka för kryptering. När detta är gjort för första gången så skapar Windows krypteringscertifikat. Dessa certifikat är nödvändiga för att kunna återställa datat.

 

Exportera certifikatet. Det görs t.ex. i Internet Explorer (Internetalternativ, Innehåll, Certifikat, välj certifikat och exportera, även den privata nyckeln). Spara certifikatet på externt media (CD, diskett) för det behövs om du skall återställa data från en backup på annan dator.

 

Använd t.ex. Microsofts Säkerhetskopiering för backup. Det gör det möjligt att lägga tillbaks backupen på en annan dator, och efter installation av certifikatet, så kan filerna användas. Prova och se att du verkligen kan återställa data innan du krypterar dina skarpa data.

 

Det finns andra produkter som också kan kryptera på liknande sätt, eller som skapar en logisk krypterad disk. Vilken princip som är bäst är individuellt, beroende av hur man strukturerar sina data.

 

Om du kypterar dina data kanske du också bör tänka på alla deletade filer. Temporära filer av olika slag kan ju ligga kvar okrypterade på disken, och kan ibland återställas av en "bandit". Är dina data mycket hemliga bör du nog skaffa något verktyg som kan radera hela filen, och som kan radera ledigt utrymme på disken.

 

Krångligt? Ja, det är inte helt enkelt att vara säker. Min beskrivning är ändå kortfattad.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...