Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator till TV


MariaGabriella

Rekommendera Poster

MariaGabriella

Har försökt länge nu att koppla ihop min dator med min tv. Får det inte att fungera.... Driver mig snart till vansinne!

Jag har ATI TECHNOLOGIES INC. Version 6.14.10.6476

Problemet som jag har är att jag inte får nån bild på min tv. Den är bara svart. Jag har fått tvinga fram tv.n under inställningar, men får ingen bild. Har klonat från dataskärm till tv skärm men inget händer.

Detta driver mig till vansinne snart. Speciellt när alla säger att detta ska vara så enkelt.

E det nåt fel på tex PAL inställningarna? Just nu är den inställd på PAL -B som pluppar upp när jag valt Sverige som land.

Upplösningen står att det är samma som min data skärm 1024x768

Är det där felet ligger? Hur ändrar jag på detta iså fall?

Som ni säkert förstår är jag ett riktigt blåbär när det gäller datorer.

Hoppas på detta sätt att få hjälp av "proffs".

 

Tack på förhand

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGabriella

Visst kan jag köpa en sån, men det står attman "behöver" en sådan om man har svartvit bild på sin tv. Jag har ju INGEN bild....

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare oxo haft bekymmer, även det med svartvit bild men det var när jag försökte med S-videokabel, alltså den typ som påminner lite om en mus/tangentbords anslutning. Med Composit/RCA, alltså den typ som funnits länge i audiosammanhang fungerade det bra. Det jag inte förstod till en början var att det INTE gick att klona "skärmen" om man INTE hade anslutit compositkabeln. Man kan alltså inte först ställa in datorn och SEN ansluta kabel, kolla att ev. in/out-omkopplare på scartkontakt är rätt osv. Sedan vet jag inte om det även måste vara så att tv,n måste stå i ex AV1. Sen är det så att jag även har ett TV IN kort och med risk för att du blir förbannad - om även DU har det, är det på rätt kort du ansluter din kabel till TV,n? Lätt att ta fel i hastigheten när man är förbannad på dessa j-a datorer som verkar ha som huvuduppgift att j-las med dess skapare....

 

[Varför IE7 när Firefox finns?]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaGabriella

Tack för Ditt svar!

Vet faktiskt inte om jag har tv in på datorn... Bra fråga! Hur ska jag kunna kolla det?

Använder för närvarande en S-videokabel från tv ut på datorn till s-video "kontakten" på min Tv. Men som sagt var det funkar inte....

 

Har du mer tips o ideer så vore jag evigt tacksam!

 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, tv-in är troligen, som i mitt fall ett separat kort, eller ett "löst" USB-kort. TV-ut bör ju vara på grafikkortet. Finns där ingen annan anslutning? Alltså RCA?

Om du gör en sån "kloning" i dina inställningar i datorn och sedan stänger alla inställningsrutor och sedan återvänder tillbaks till dessa - ser du då att inställnningarna är kvar i klonat läge?

Har du möjlighet att ansluta till annat än TV,n? Till någon videobandspelare, satelitmottagere? Kanske en gammal men som har möjlighet att ta emot signalen från datorn, helst composit som jag ser det, och kanske omvandla den till RF (antennsignal) bara för att du ska kunna kolla om det är dator eller TV som krånglar.

 

[Varför IE7 när Firefox finns?]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...