Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMTP-problem, snälla hjälp!!


Abbo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nu i flera dagar försökt strula med Exchange 2000 Server ( har ingen utbildning på detta , så jag har försökt på egen hand)...

 

Vad jag vill göra är att koppla servern så att alla mail från mina klienter inom nätverket ska automatiskt gå vidare till min ISP's SMTP istället för något internt. Har försökt med alla möjliga varianter med och utan Connector,

 

Ibland får jag ett autosvar direkt från Systemadministratören som säger att adressen inte kunde hittas. Med andra intställningar lägger sig brevet i kön, men lämnar aldrig, och felmmedelandet i egenskaperna för den kön är att det är fel i SMTP-protokollet.

 

Är det någonting speciellt jag bör tänka på. Servern är inte registrerad på något sätt, vill bara ha den som en mellanlandning för alla mina brev internt, alltså ingen mailserver utåt sett...

 

Om det är någon som har en idé skulle jag bli jätteglad..

 

Tack så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad du minst måste ha är exchange-servern registrerad hos en ISP . Det skall sätta upp en MX-record i deras DNS.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sorry!

Läste inte din fråga, riktigt.

 

Vad har du för connector/gateway mellan din ISP och Exchangeservern? Hur ser din koppling mot ISP ut? Lite mer kött på benen... ;-)

 

Har tyvärr bara satt upp exchange med SMTP (via DNS) och ETRN-connectors. I det första fallet måste som sagt det finnas en MX-record registrerad antingen på din DNS (om du hanterar den själv) eller på din ISP. I det andra fallet "mellanlagrar" din ISP emailen och du kan hämta dem via modem eller liknande (detta görs via ETRN).

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett mycket snabbt svar...

 

Jo, så här är det...Från min ISP kommer en ADSL 2 MBit anslutning (ingen fast IP, men nästan :) ), som jag sedan kopplar till en vanlig ADSL-router (D-LINK).

 

Från den kopplar jag sedan på ett nätverk med en massa klienter och en server (win 2000 SP1).

 

Det enda jag vill är som sagt att kunna skicka mail ut från servern. In tar jag via en tredjepart som automatiskt hämtar hem vår post från olika POP3-konton. Vill alltså inte sätta upp någon server utåt sett...

 

Räcker det...??

 

MVH

Albin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo,

har du satt upp adress space? Denna sätter du upp enligt följande typ: SMTP

Adress skall vara lika med *

 

Jag behöver veta lite mer vad du har satt upp på SMTPconnectorn.

 

Micke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förklaringar på inställningar jag har i min Connector:

 

GENERAL

**********************

 

Name: Internet

 

* Use DNS to route to each address space on this connector

 

Local Bridgeheads: SERVER

 

ADDRESS SPACE

********************

 

SMTP * Cost 1

Connectorscope : entire organization

 

I övrigt har jag använt mig utav standardinställningarna...

 

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig.

 

 

PS. Detta är felmeddelandet jag får tillbaka från systemadministratören:

 

Meddelandet nådde inte alla mottagare.

 

Ämne: asdfasd

Skickat: 2001-07-30 10:42

 

Det gick inte att nå följande mottagare:

 

albin.log@avokado.se på 2001-07-30 10:42

E-postadressen kunde inte hittas. Detta kan bero på att mottagaren har flyttat till en annan e-postorganisation eller att det förelåg ett misstag i den angivna adressen. Kontrollera adressen och försök igen.

<SERVER.DOMAIN #5.1.8>

 

 

[inlägget ändrat 2001-07-30 10:28:01 av Abbo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Helt klart är iallafall at din setup kräver att du har en MX-record registrerad hos din ISP:s DNS.

 

Alternativet är att vidarebefordra alla email till en annan dator (server). MAO den andra inställningen på connectorn.

 

Där kan du antingen sätta upp en ip-adress eller netbiosnamnet på servern.

 

Jag skall kolla exakt hur man sätter upp en sådan lösning. Bare with a day or a few...

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG LÖSTE DET!!!

 

Tack så jättemycket för all hjälp Micke. Det har varit till stor hjälp. Jag löste det genom att vidarebefodra mina brev till Telias mailserver. Jag har testat denna inställning förrut, men inte lyckats då, mailen kommit tillbaka efter ett tag, men nu vet jag varför. Min från-adress var inställd på ett lokalt namn, som inte finns registrerat på internet, och det namnet godkänner inte telia-servrarna, så jag bytte ut min epost-adress till en riktig, och då fungerarde det.

 

Jippie!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Tjena,

 

Jag sitter just med samma problem - behöver ändra "från-adressen" för att kunna skicka via Telias SMTP, hur bar du dig åt!? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...