Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisk felmedelande


Janne75

Rekommendera Poster

"En av diskarna behöver inkonsekvenskontroleras" Så står det varje gång nu när jag startar upp datorn innan windows går igång. Vad menas och hur rättar man till felet? Har tittat runt lite men hittar inge om de. Ska väl nämnas att datorn trots det fungerar felfritt. Problemet dök upp efter problem med en fläkt inuti datorn som jag nu lagat men efter ett par omstarter med ström kontakten på datorns framsida för att testa fläkten då så kommer nu hädanefter detta fel medelande. Hårdisken är förövrigt uppdelad i fyra storlekar och i detta fall ska jag kontrollera hdd E:

 

 

Edit: Har löst problemet genom att köra en checkdisk i windows och vid omstarten fungerade det igen som det brukar göra. Hittade efter en del letande hjälp och dessa rader som jag klipper in ifall nån annan råkar ut för samma sak.

 

För att kolla en HD i xp så gå in på start - kör - skriv cmd - konsollen kommer upp (en svar "dos" ruta) - skriv chkdsk f: eller chkdsk f: /f eller chkdsk f: /r - det är olika sätt att kolla upp hdn.

 

Mvh Janne

 

[inlägget ändrat 2007-03-12 19:26:39 av Janne75]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Ja, man lär så länge man lever och detta bör också göras efter en s.k blåskärm. Annars så räcker det ju med varannan månad och därefter är det bra att köra ett defrag program. Förslagsvis PerfectDisk som är bra mycket snabbare än windows defragmenterare. Detta är ju också beroende på hur man använder datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att man lär sig så länge man lever och det där programmet du nämnde perfect disk ska jag ta o prova, har ju själv fem diskar på min dator och kör nån gång varannan månad windows långsamma defragmering vilket jag behöver med allt som ligger på diskarna så ett snabbare program till detta uppskattas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...