Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nätverksproblem

Perwil

Recommended Posts

Hej

Har en bärbar dator ansluten till internet med 3-g kort,har även en stationär, nu vill jag koppla ihop dessa två med hjälp av en korsad nätverkskabel.Båda datorerna har nätverkskort, den stationära har två stycken.

Min avsikt är att kunna dels dela filer mellan datorerna dels att kunna komma åt internet från båda samta att använda samma skrivare på båda.Hur ska jag bära mig åt?Operativsystemen är XP home på den bärbara och XP media center edition på den stationära.

tacksam för all hjälp

Per

Tills någon som är bättre än mig på nätverk svarar:

Kör Guiden konfigurera nätverk (Kontrollpanelen)på den bärbara och om båda datorerna har diskettstation(!) så skapa en diskett vid uppmaning.

Kör sedan disketten på den stationära.

Din bärbara blir gateway åt din stationära. Saknar du diskettstation så funkar det ändå - kör guiden på den stationära och välj de alternativ som stämmer bäst. Hjälper inte det så kan man naturligtvis handknappa IP-adresser mm - det är inte svårt, det tar bara en massa plats att skriva här... Skrivaren ansluter du förslagsvis till din stationära och delar ut den där. På din bärbara så väljer du att lägga till en nätverksskrivare och letar reda på den i nätverket. Min erfarenhet när det gäller fildelning i ett hemmanätverk är att det fungerar godtyckligt från fall till fall (dag till dag, men det härrör sig från när den ena daton hade Win98) och att det som garanterat fungerar är att installera ftp-server på båda datorerna och skyffla filer via ftp. Men med XP på båda funkar det säkerligen bättre - jag har helt enkelt inte reflekterat över det!!

Tänker du använda ex. DC++ behöver du mera råd när ditt hemmanätverk ser ut som det gör (när du inte har en router)

[Varför tjata om IE7 när det finns Firefox?]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...