Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD insp. vs TV-kort


Megaman9

Rekommendera Poster

Jag har ett TV-kort i min dator. Men jag tycker det blir mycket problem när jag redigera m.m det jag spelat in.

 

Så jag funderar på att köpa en inspelningsbar DVD med hårddisk. Är det någon som vet om det fungerar bra med en sån? T.ex. om det är lätt att redigera (klippa bort, sammanfoga klipp) och att man slipper få ljudet osynkat. Om man klipper bort t.ex. lite reklam då ska storleken på klippet minska.

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-02 12:42:24 av Megaman9]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkitekten

Hej!

 

Jag kan ju inte svara för alla märken och modeller. Men på några som jag varit i kontakt med så fungerar det ungefär som så:

 

Du spelar in filmen på HDn. Från box eller TV via SCART-kabel eller vissa andra apparater via t.ex. komponent- eller firewire-anslutning. Vilka anslutningar DVD-spelaren har varierar, så det får man ta hänsyn till vid köpet.

Sedan kan man göra vissa redigeringar. T.ex. att ta bort skräp i början och slutet, och att ta bort reklamavsnitt. Det kan ta lite tid att spola igenom filmen och sätta klippen på rätt ställen. När man är nöjd så bränner man ut filmen på DVD-skiva. De jag provat har haft bra möjligheter att styra komprimeringen om man vill lägga fler filmer på samma skiva. Kopieringen till DVD görs i uppspelningshastighet eller snabbare (snabbkopiering tror jag brukar ge kvalitetsförlust).

 

I allmänhet är det nog lättare att göra dessa basala redigeringar i en DVD-spelare än i en dator.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...