Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ominstallera WIN98ME


baskerville

Rekommendera Poster

 

Hej alla datornördar!

Ett litet steg för mänskligheten men ett gigantiskt steg för mig...

Jag har hört att man bör "ta bort" programmet innan man om-installerar. (annars sparas ju även felen).

Hur gör man för att ta bort hela WIN 98?

Är det sen bara att sätta in skivan och klicka på "Install?"

Det här blir spännande!

Hälsningar

baskerville

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du!

 

Varför skall du ta bort Win98?

Om du skall installera något annat så kan du enklast passa på och formattera disken vid installationen. Så slipper du allt W98-skräp som blir kvar annars.

 

Men glöm inte ta backup och spara dina viktiga data först.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag gissar att du menar Windows 98 Second Edition(SE). Det finns ju ett operativsystem som heter Windows ME också men jag förutsätter at du menar Windows 98.

 

I och med att du beslutat dig för att installera om datorn så tycker jag du skall överväga att också köpa ett nyare operativsystem, detta p.g.a. att Microsoft inte supportar W98 längre. Det kommer t.ex. inga säkerhetsuppdateringar längre. Dock kan åldern på din dator sätta käppar i hjulet för detta. Kolla vad Windows XP kräver för grundprestanda på hårdvaran och gämför med din dator.

 

Om du inte vill ge dig ut på det äventyret så är Arkitekten:s förslag det bästa om man har problem med sin dator, nämligen att formatera sin hårddisk och installera allt från början, så väl operativsystem som program.

 

Men sedan behöver du installera alla uppdateringar till W98 som släppts efter att du köpte din dator/ operativsystemet. Dessa kommer du i sin helhet bara åt via internet via "Windows Update". Men Microsoft har också släppt ett uppdateringspaket på CD som heter "Security update". Kolla med Microsoft om du kan få en sådan. Jag fick den gratis. Det hjälper dig en bra bit på vägen men resten måste laddas ned från internet. Dessa uppdateringar är inte lika viktiga om du inte använder datorn till internet.

 

Sen måste du ha lite koll på drivrutinerna till hårdvaran i din dator. Det är inte säkert att W98 känner igen allt, t.ex. ljudkort och grafikkort. Se till och ha dessa installationsskivor tillgängliga eller ladda ner dem från internet innan du formaterar din hårddisk.

 

Det här är en procedur som långt ifrån alla klarar av så du kanske skall se till att du kan få hjälp från bekanta eller i värsta fall en datorsupport.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen var ett tag sen man la in 98:an nu ;) ... Men jag tror inte att den cd är bootbar och frågan är om det går att formatera i samband med installationen som med xp?

 

Gå in i bios (f12 eller esc vid uppstart, kan vara någon annan tangent...står på första bilden som kommer upp när du startar)

 

hitta boot-ordningen och se till så att den står på cd-drive före hårddisk.

 

starta om datorn med win98-skivan i.

 

startar han då upp installationsprogrammet? välj ny installation eller liknande alternativ och se om han frågar dig om du vill formatera hårddisken först,,,

 

Om inte så måste du först göra startdisketter... har för mig att man får det alternativet om man startar skivan inne i windows.

 

starta om datorn med startdisketten.

efter en stund så kommer du till dos.

(svart skärm, vit text) borde stå A:\>

skriv c: och tryck på enter

borde stå c:\> då...

 

skriv format c:

tryck enter och sedan y (för yes) och enter

 

Sedan startar formateringen... observera vad de andra sa tidigare... ta kopior på alla filer som du vill ha kvar INNAN DU SKRIVER FORMAT C: och glöm inte drivrutiner. annat som är vanligt att glömma är internetfavoriterna och e-posten.

 

när formateringen är klar skriver du

d: och trycker enter (har du flera hårddiskar så kan det vara E: eller F: du ska till... du skall till wincd:n

 

skriv dir och tryck enter så får du upp en lista på filer, se om det finns en fil som heter install.exe, möjligtvis installwin98.exe eller liknande... när du har hittat en sådan fil så skriver du filnamnet fast utan .exe och trycker på enter... sedan skall installationen vara igång.

 

om det kommer upp så många filer att de första försvinner "utanför skärmen" kan du istället skriva dir *.exe

 

så listar han bara exe-filerna.

 

________________________________

...said the shotgun to the head.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...