Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur göra två makron

Bruno Westerlind

Recommended Posts

Bruno Westerlind

Finns det någon snäll själ (och kropp) som som skulle kunna hjälpa gubben i Hbg genom att skriva två makron a)som när jag trycker på control+Z skriver in dokumentets adress och b)som avger datum och tid för skrivningen av dokumentet.

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

Makron är väl inte direkt någon favorit men jag tror du måste berätta lite mer för att kunna få svar. Vilket program är det? Var ska informationen skrivas? Och, även om det kanske inte är relevant, men varför? (kanske finns annan lösning på det du eftersträvar)

Control-Z är kanske inte ett bra val då det brukar vara "Hotkey" för "Undo".

Bruno Westerlind

Hej Mikael63.

Stort tack för att Du bryr Dej. Jag är dålig på sådant här - jag bara använder...

Så här är det: Jag skriver många dokument och när jag slutat med ett, sparar jag det under ett påhittat namn, men eftersom gubben dåligt minne, vill jag gärna ha adressen till dokumentet överst på sidan, så jag lätt hittar det, genom att titta på papperskopian.

I princip kan man säga att det är samma skäl till att jag vill ha dag och tid. Dvs jag vill lätt få en uppgift om när jag skrev det. Jag gjorde alltså så att jag sparade dokumentet och sedan kallade upp det igen och skrev ett eller båda makorn.

Till min stora förvåning lyckades jag göra dessa båda makron själv - för länge sedan. Men jag minns ju inte hur jag gjorde. Och därtill kommer att jag bytt upp mej(???) till off 2007, och där blir jag alldeles vilsen.

Du har alldeles rätt i att Sökväg bör ha annat kommando än control Z.

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

Om det är ex. i Word så föreslår jag att du använder dig av sidhuvud/sidfot och där infoga filnamn/sökväg samt datum. Finns färdiga "knappar" för det. Om man upplever det som att det inte fungerar kan du behöva göra en förhandsgranskning för att ändringarna ska "slå igenom".

Man kan göra "riktiga" dokumentmallar där allt sånt är klart men det är kanske att krångla till det. Gör ett dokument, fixa sidfot mm så att det blir bra och spara den filen som ex. egen_mall.doc.

I Utforskaren kan du välja egenskaper och sedan välja att skrivskydda filen.

Då blir du påmind om att du måste spara med annat namn.

Bruno Westerlind

Hej mikael 63. Du har säkert aldeles rätt. Jag har lyckats finna knappen för datum men inte för sökväg. Vad gäller datum måste man använda fler knapptryckningar än vad som behövs för skriva in det manuellt och det underlättar alltså inte bekvämligheten.

Och jag som har tid har ju även tid att avstå från bekvämligheter :-).

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

Nja... vitsen med att i sidfot ha infogat datum & sökväg är att dessa uppdateras automatiskt ex. om du sparar filen med annat namn.

I Word: Visa, sidhuvud/sidfot, välj sidfot, där finns en knapp "Infoga autotext" och där väljer man ex. "Filnamn, sökväg" och även "Skapat den"

[inlägget ändrat 2007-03-01 12:03:12 av Mikael63]

Bruno Westerlind

Hej igen!

Bussigt att Du inte ger upp. Men tyvärr - jag har letat som en galen råtta för att hitta ord som betyder de du skrivit - jag har ju engelsk version.

Visa vet jag ju - view - men sen finns det inte fler jag hittar... Frustrerande heter det visst numera....

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

Bruno Westerlind

Hej igen mikael63. Allt vore väl och bra, men som nämnt har jag bytt upp mej till 2007 på gott och ont. Denna version har ju fått mycket goda lovord, men att få autm. date och sökväg finns det tyvärr inga knappar för. Men som sagt - som pensionär har man ju tid att göra det manuellt.

Tack för allt besvär jag orsakat Dej!

Bästa hälsningar

Bruno i Helsingborg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...