Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta TV-Dator, Hjälp


Peter

Rekommendera Poster

Hej alla kunninga,

 

Skulle någon av er kunna hjälpa mig,

jag har kopplat min dator till TV.n med en S_VHS till Scart kabel.

Genom inställning kan jag skifta mellan TV och dator, men problemet är att färgen är svart/vit,

 

Har testat med NTSC, Pal B och Pal G, men inget fungerar, det visas svart/vit ändå.

 

Tv.n är Sony och högst 1 år gammal,

 

Är det någon som kan hjälpa mig?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots detta är min gissning ändå att det är inställt på NTSC nån stans. Det ger precis denna effekt.

 

Det KAN vara så att du måste ställa om på TVn så att den fattar att du kör med S-VHS, men det ska inte göra att det bli svart/vitt...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med NTSC eller PAL att göra. Grejen är att du måste ha en SVHS-ingång i TVn. Den skulle kunna vara en del av scart-ingången. På min TV är den det, men jag måste manuellt välja ett SVHS-läge för att få in SVHS genom scart. Saken är den att SVHS-signalen är uppdelad i en färgsignal och en "ljusstyrkesignal", dvs krominans och luminans. TVn förväntar sig nu en kompositsignal (där dessa signaler är ihopbakade) och får då bara luminans, därav svartvit bild. Kolla alltså om du kan få TVn att ta emot SVHS eller försök hitta något sätt att konvertera SVHS till komposit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara så att du måste ställa om på TVn så att den fattar att du kör med S-VHS, men det ska inte göra att det bli svart/vitt...

 

Mjo, det är precis den effekten man får om man matar in en svhs-signal och TVn försöker tolka den som komposit. Färgkanalen saknas (och bilden blir såklart en smula instabil).

 

Ult T har helt rätt.

 

Tilläggas kan att man med många grafikkort med svhs-utgång får med en kompositadapter som man med fördel kan använda för att bli av med problemet om TVn inte stöder svhs. Glöm inte att byta till kompositsignal i inställningarna för grafikkortets drivrutiner dock...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...