Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Råd vid uppdatering av äldre Windows XP


avozetta

Rekommendera Poster

Hej!

 

Besökte min moster på andra sida landet i helgen och hon passade på att be om hjälp med att få hjälp att koppla upp sin dator mot internet efter flytt. Enkel match trodde jag då det visade sig att telefonsladden mellan modemet och vägguttaget saknades, men det slutade med att hela datorn fick ominstalleras då den var fullständigt nedlusad med virus och trojaner som det långt ifrån uppdaterade antivirusprogrammet aldrig lyckades få bort helt och hållet.

 

Jag får nog anses som en rätt avancerad användare och skulle inte ha haft några problem med ominstallationen om jag haft tillgång till bredband men nu fanns bara ett uppringt modem att tillgå så jag kom inte längre än till just ominstallation av Windows XP med orginalskivan som var en ganska tidig utgåva. Att tanka ner något från nätet var inte att tänka på.

 

Så till min fråga. Målet är att komma upp i en anständig säkerhetsnivå på XP med instruktioner som min moster kan följa utifrån en lathund jag skriver, varför jag i ett första läge inte vill skicka henne mer installationsfiler än nödvändigt, så här är mitt upplägg:

 

- XP Servicepack 2

- Internet Explorer 7

- Zone Alarm Free

- AVG Antivirus Free

 

Det har naturligtvis kommit ut en hel del säkerhetsuppdateringar efter XP SP2 men jag har inte på Microsofts hemsida lyckts lista dessa på ett enkelt sätt så att jag kan ladda ner dem och spara på en CD. Är detta möjligt och i så fall hur? Dessa uppdateringar tänkte jag vänta med tills jag besöker henne nästa gång.

 

Känns upplägget rimligt med tanke på att hon är uppkopplad ganska sällan och dessutom med uppringt modem?

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...