Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisklivslängd


Bab

Rekommendera Poster

Hej

Tack för ett utmärkt forum för att få hjälp. Jag undrar bara hur lång livslängd man kan räkna med ungefär naturligtvis om datorn körs två timmar per dag cirka.

MvhBaB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Svårt att ge ett bra svar på, men flera år iaf OM du inte har oflyt!

 

Jag köpte en ny Hårddisk den höll Ca: 3 dygn! Men fick ju en ny på garantin så även nya kan gå sönder snabbt!

 

Det man inte vet har man inte en aning om!.

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD 939 2,25Ghz,1024 i Dual i Dual 800Mhz 400+120Gb,Nvidia 7600GT PCX PC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Den förväntade livslängden brukar anges som MTBF (Mean Time Between Failure), alltså genomsnittlig tid mellan fel.

Man kan då förvänta sig att en disk med specifikation 1,4 miljoner timmar MTBF har högre kvalitet än en som har specen 300.000 timmar. (Exempel på siffror från Seagate.) Sedan kan man ju ha otur att ett fel inträffar i början av perioden...

 

Livslängden påverkas av om disken körs i kyla eller värme. Jag antar att ett flitigt utnyttjande (som bl.a. gör att läsarmen flyttas) också kan påverka livslängden.

 

Normalt skall en disk alltså kunna hålla hela datorns livsängd. Men det gör de inte alltid.

Så kom ihåg att ta backup av viktiga data. Och backup är ju också bra om datorn försvinner på annat oväntat sätt.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...