Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisk-räddare


BillyDeKid

Rekommendera Poster

Hej Roterfan, Ett bättre och mer utömmande svar om hur man skapar en startcd kan man inte önska sig. Men kanske vi missförstått varann ändå, det är just en nyinstallation vid totalkrasch av hårdisken jag menar. Jag läste om NortonGhost och hur man kan ta en exakt kopia av hårdisken för att ha och lägga över på en ny hårdisk vid krasch. Men jag blir förvirrad för i slutet skriver du "en nyinstallation medför ju dessutom en nyinstallation av alla program" DET BEHÖVER MAN INTE TÄNKA PÅ MED EN BACKUP. Jag har ett Backupprogramm som finns dolt på XPcdn man måste installera det själv, det är inte förinstallerat som xp-pro. Och det kan jag ta backup med en gång i veckan och olika mycket men det går inte att ta en exakt kopia på hårdisken som med NortonGhost. Jag tor inte det tar med program som World ,Excel eller Photoshop. vore tacksam om du rätade ut en del frågetecken. Vad behöver jag för att rädda alla program vid en totalkrasch av hårdisken. DU skriver tvetydigt där, dels står det nyinstallation av alla program behövs, dels att det inte behövs när man har backup. Som om backup är lika bra eller ersätter Norton Ghost. Tacksam för ytterligare ett svar. Sune. Vad jag bl.a undrar oxå ersätter DriveImageXML Norton Ghost

 

[inlägget ändrat 2007-02-18 14:32:43 av datanovis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton Ghost 2003 har jag använt i flera år nu och det är tycker jag ett standardprogram liksom Partition Magic som man måste ha om man har en dator och är lite klåfingrig, så det tycker jag att du ska skaffa, och ntbackup kan inte ersätta Ghost för det är inte samma sak.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Norton Ghost och DriveImageXML gör båda en exakt kopia av hårddisken som man därefter kan återställa en kraschad dator med. Skillnaden mellan dom är följande:

Norton Ghost inte är gratis som DriveImageXML.

Med DriveImage XML kan man göra backup på alla diskar/partitioner med datorn i uppstartat läge. Norton Ghost jobbar med något som kallas pc-dos, vilket innebär omstart av datorn för varje backuptagning.

DriveImage XML behöver start-cd för att man ska kunna återställa disken med operativsystemet. Norton Ghost jobbar även där med pc-dos.

Jag har också tidigare använt Norton Ghost 2003, ända till det av någon anledning sabbade hårddisken med operativsystemet i samband med en återställning. Jag tror pc-dos skapar någon tillfällig liten partition vid backuptagning och återställning.

När jag gjorde omstarten så vägrade pc-dosen starta upp Norton Ghost utan "blåste" istället hela C-disken med innehåll, partition och allt till de "sälla jaktmarkerna". Efter det "hittade" jag DriveImage XML som jag är mycket nöjd med.

Det finns några fällor att se upp med när det gäller DriveImageXML.

Man kan aldrig placera en backup på disken/partitionen som man håller på och gör backup på. Har man bara en hårddisk med en partition så måste man lägga backupen på en extern hårddisk. Jag har två hårddiskar, varav den ena har två partitioner. Funkar då utmärkt att lägga

respektive backup på de olika diskarna och partitionen s.a.s växelvis. Sedan brukar jag lägga över alla backuperna på en extern hårddisk.

En annan fälla är att DriveImageXML av någon anledning byter namn på min D och E-disk när man kör DriveImageXML från start-cd:n. Där blir D till E och tvärtom. Vet man om det så är det inget bekymmer men vid ett tillfälle när jag hade lite för bråttom så råkade jag lägga tillbaka D-disken på E-disken och sabbade förstås E-disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...