Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårdisk-räddare


BillyDeKid

Rekommendera Poster

 

Hej,

Hej Clanledaren och Routerfan tack för er hjälp, jag har nu lyckats ladda ner även DriveImageXML-plugin och för säkerhets skull även GetDataBack NTFS och FAT-plugin. Men hur tillverkar jag nu en startcd med pebuildersajten? Routerfan skrev för att återställa windowsdisken med operativsystemet behövs en startcd som man lätt tillverkar med det här programmet www.nu2.nu/pebuilder/ men jag kommer till en sajt med massa program snälla hjälp mig och guida mig rätt hur jag gör en startcd. Har en OEM-license och en xpcd som följde med när jag köppte datorn en Dell. om den kan användas?

Hälsningar Sune

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två trådar om samma sak. Här är mitt svar som jag även skrivit i den andra tråden.

 

Här är nerladdningssidan:

http://www.nu2.nu/pebuilder/#download

 

Välj versionen överst. Installera den på datorn. Välj engelska som språk, finns ej på svenska.

När du startar programmet frågar det efter om det ska söka efter windows installationsfiler. Eftersom du har en skiva så väljer du nej.

Stoppa i windows XP-skivan i datorns CD-enhet. I programmet PE Builder i rutan "Source" (källa) letar du upp CD-enheten och skivan genom att klicka på rutan med 3 punkter till höger om sourcefältet. Klicka på CD-enheten med skivan så har du valt den som källan till programmet PE Builder.

Under "Output" ser man var den färdiga produkten hamnar efter att programmet PE Builder skapat de filer som behövs för "start-CDn".

Under "Media Output" kan man välja om programmet först skall skapa en ISO-fil (avbild) eller bränna skivan direkt.

Vid de tillfällen jag försökt bränna skivan direkt så har det inte funkat. Jag har då istället valt att göra en ISO-fil som jag sedan bränt till en skiva med ett brännarprogram e.x. Nero.

Markera "create ISO-fil" så ser du i rutan under var ISO-filen kommer att skapas och hamna på din dator.

 

Längst ner till höger i programmet PE Builder ser du fältet "plugins". Klicka på rutan så öppnas ett nytt fönster med olika plugins som kommer att läggas till på start-CDn. Alla som det står "yes" före kommer att läggas till.

Här ska du lägga till DriveImageXML-pluginen du laddat hem. klicka på "add" och leta upp den hemladdade pluginen på din dator. Den kommer då att läggas till i listan av plugins. Se till att det står "yes" framför DriveImageXML-pluginen i listan.

Därefter stänger du listsidan genom att klicka "close". Nu är du tillbaka på PEBuilders startsida. Klicka på rutan "build" så börjar programmet att skapa din start-cd i form av en ISO-fil. När den är klar letar du upp den på datorn och bränner den på en CD-skiva. Brännarprogrammet måste klara att bränna ISO-filer (e.x. Nero gör det)

 

Start-CD:n är klar. Starta om datorn med skivan i CD-enheten så ska datorn starta upp från skivan till ett begränsat operativsystem kallat BartPE. Bland programmen där hittar du DriveImageXML som du använder för att skapa och återställa backuper med.

 

Edit: Höger-vänster-fel. Plugin-rutan du skall klicka på är nere till vänster i PE Builder-programmet. (men det förstod du nog ändå)

 

[inlägget ändrat 2007-02-17 13:13:22 av Routerfan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej och tack för ett väldigt fint och uttömmande svar Routerfan angående skapandet av en startcd det borde till och med jag kunna klara. Men jag måste erkänna att jag tycker det är extremt koplicerat. Jag måste till och med installera ett nytt brännarprogram för att kunna bränna en ISO-fil. Och det står bl.a när start-cdn är klar Starta om datorn med skivan i cdenheten så ska datorn starta upp från skivan till ett begränsat operativsystem kallat BartPE? Men är det inte just det jag har skapat på cdskivan ett begränsat operativsystem med plugin??? Vidare står det bland programmen där hittar du DriveImageXML som du använder för att skapa och återställa backuper med.

Men jag ska väl inte behöva gå ut på internet för att återskapa hårdisken DriveImageXML har jag ju redan laddat ner men inte skapat någon hårdiskkopia ännu, men när jag öppnat den efter installation och tagit en kopia tänkte jag bara lägga den på en externhårdisk

och skulle datorn krascha borde de bara va att stoppa i startcdn och hämta backupen från den externa hårdisken? eller har jag fel?? Men jag kan inte förstå varför man inte kan använda orginalcdn och installera xp på nytt och sedan flytta över det man sparat på backup så slipper man allt krångel med startcd och plugin program.

för det är inte lätt precis det är inget för dtanoviser som jag. Hälsningar Sune

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...