Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zyxel P320w begränsar trådlös hastighet


listlillis

Rekommendera Poster

Har skaffat mig en ny trådlös router och har då fått följande problem. När jag laddar ner något från internet så verkar det som routern begränsar hastigheten till mina trådlösa datorer.

 

Kör jag via kabel in i routern så får jag 5,7 Mbit kör jag trådlöst får jag 2 - 3 Mbit, men kör jag trådlöst via en specifikt öppnad port i routern (Azureus) så får jag 5,7 Mbit??

 

Ringde Telia och Zyxel med mitt problem och det gav ingenting då deras kunskaper är begränsade. Zyxel sa att det inte fanns några inställningar att göra vilket jag tycker verka osannolikt.

 

Det verkar som routern i sig begränsar hastigheten till mina trådlösa datorer och det kan ju vara bra men jag vill ju själv kunna välja detta.

 

Är det någon som upplevt något liknande eller vet hur man ändrar detta så är jag tacksam för förslag.

 

/ Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man kan säga generelt om trådlösa produkter är att det som specifieras i hastighet är med kabel. Alltså kan du inte räkna med hög hastighet trådlöst.

 

Det här kanske inte hjälper dig men jag ville bara tala om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte förklarade mig tillräckligt tydligt, men det verkar som att jag kan få mina 5,7 Mbit via det trådlösa nätverket men då endast när jag kör med tex Azureus.

 

Jag kan även ladda ner till 2 trådlösa datorer som då får 2,0 - 2,5 Mbit var samtidigt, så hastigheten verkar finnas där.

 

Det jag undrar är om någon vet om det finns någon inbyggd begränsning i routern och om man i sådana fall kan ändra på den.

 

/ Peter

 

 

[inlägget ändrat 2007-02-15 21:41:25 av listlillis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...