Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisken med Windows Vista?


notch

Rekommendera Poster

Hej, jag blir snart tokig.

Jag har tidigare använt mig av Windows XP Pro på datorn, men har fått för mig att byta till nya Vista Home Premium.

Problemet är att jag inte vill skiva över/uppgradera Win XP utan formatera hårddisken och lägga in Vista från grunden.

 

Startar du upp datorn med Vista-dvdn i så kan du välja att formatera vilken hårddisk du vill...problemet är att formateringen tar 5 sekunder, dvs ingen grundlig formatering görs.

Följdaktligen kan jag efter Vista-installation inte starta datorn utan att låta Vista-skivan sitta i, samt låta BIOS vara inställt på att starta primärt från CD/DVD-enhet och sedan sekundärt hårddisk. Startar jag direkt från hårddisk får jag upp att BOOTMGR saknas eller dylikt, (vilket enligt en bekant till mig betyder att hårddisken inte blivit formaterad ordentligt).

 

Med Win XP skivan i under starten kunde man formatera datorn "ordentligt", dock lägger den in XP omedelbart efter det att den formaterat klart!

 

Alltså, snälla hjälp mig, hur sjutton formaterar jag hårddisken ordentligt med Win Vista utan att behöva använda mig av XP som hjälp (typ lägga in XP på annan hårddisk bara för att kunna formatera den aktuella hårddisken)?

 

mvh

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har flera hårddiskar i datorn så välj visa alla filer och kolla var BOOTMGR hamnade på för disk och prova att välja den som den bootbara i bios, och berätta gärna hur det gick.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skulle vara intressant att veta hur det gick då jag står i valet o kvalet mellan Xp och vista!

 

Iof har jag Xp nu men......

 

Ja...

 

Intressant fråga!

 

OCH vad är det som gör att jag får ett syntax fel medellande så fort jag är på pc support?

 

Det man inte vet har man inte en aning om!.

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD 939 2,25Ghz,1024 i Dual i Dual 533Mhz 320+80Gb,Nvidia 7600PCX PCI-E

 

[inlägget ändrat 2007-02-02 14:44:07 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just fått mitt Vista och installerat, kör med två wd 74 raptor som raid 0, har xp på första part och vista på andra, men bootfilerna hamnade på en helt annan disk, och det var bara gå in i bios och sätta den som boot, och det funkar.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipsen om att byta ändra från vilken disk den skulle boota ifrån fungerade faktiskt! Stort tack för hjälpen.

 

*case closed*

[inlägget ändrat 2007-02-03 09:07:51 av notch]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas på att det kommer drivisar på moderkortens hemsidor till Windows Vista och ett bra typ nlite så att man kan lägga in dom direkt på skivan.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej A7043VMS190

 

Är du nöjd med Vista?

 

Det man inte vet har man inte en aning om!.

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD 939 2,25Ghz,1024 i Dual i Dual 533Mhz 400+80Gb,Nvidia 7600PCX PCI-E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man någonsin varit nöjd med något operativsysten egentligen, men vista innebär ju en hel del pyssel och det kan ju vara rätt så kul, förutom att det verkar stabilare än xp, ska inhandla ett liten usb minne för 199:- på 1 gb och testa ready boosten så får vi se om jag är nöjd med det.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

[inlägget ändrat 2007-02-03 11:18:25 av A7043VMS190]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...