Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa xvid-filmer jätte långsamma!


SimonE

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tidigare hade jag inga problem att spela upp divx/xvid-filmer på min dator i Windows media player 10 eller Realplayer 10.5 eller PowerDVD6. Min dator har Athlon 1700+ med 512 MB RAM, och grafikkort var ett G-force MX-400 64MB som jag köpte billigt för 3 år sedan. Jag körde alltid 1280x1024 på högst möjligt antal färg.

 

Senare bytte jag grafikkort till G-Force FX5500 256MB för att koppla in 2 skärmar, båda på 1280x1024 32 bit färg.

 

Nu har något skumt hänt. Vissa xvid-filmer (har ej kollat om vissa divx-filmer har samma problem) spelas upp i snigelfart, men andra xvid-filmer gör inte det. Alla dessa filmer använder samma typ av codec när jag kollade filmernas codec med programmet aviCODEC. Därför känns det så konstigt.

 

Även vissa DVD-filmer på DVD-skivor kan spelas upp enormt långsamt, via datorns DVD-Spelare.

 

Oftast kan filmerna spelas upp i normal fart i allra början. Men sen, plötsligt, ibland med en gång ibland efter 20 min körs de enormt långsamt. Jag kan då se att dessa filmspelar använder >90% av CPU-kraft.

 

Vad är problemet här? Kan någon snälla hjälpa mig med det här!

 

MVH!

 

Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...