Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om XP


Erik_1982

Rekommendera Poster

Har köpt en ny windows xp home nu (min förra skiva gick sönder) och ska installera om xp.

 

Har haft mitt xp i 4 år i datorn och nu känner jag att det är dags med en ominstallation. Finns så mycket gammalt skrot (gamla program & spel etc) i registret som jag skulle vilja få bort.

 

Finns det nåt man bör göra innan man formaterar datorn och installerar om xp (förutom bränner ner alla viktiga dokument och så på en cd)?

Jag antar att man måste formatera om datorn för att kunna rensa registret. Det stod nånting på förpackningen att man antingen kunde bara göra en ominstallation av xp eller formatera och sen installera.

 

Anledningen till att jag frågar är att jag aldrig gjort en ominstallation av xp eller formatering förut.

 

Sen ytterligare en fråga. Om jag formaterar hårddisken och installerar om xp, måste man göra nån inställning i bios. Har aldrig varit inne där så jag undviker helst att röra i bios.

 

Sen läste jag nånstans att man kunde uppdatera bios eller nåt sånt. Hur gör man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar upp datorn med xp skivan och sedan har valt partition och trycker enter så kommer det upp en valmeny där du kan välja formatering och där väljer du formatera med ntfs (snabbformatering).

 

Och när det gäller uppdatera bios så måste du veta exakt vilket moderkort du har, och gå till moderkortets hem sida och ladda ner filer det brukar vara en exe-fil och en bin-fil och lägga dom på en diskett, och starta datorn med en tex windows 98 startdiskett, byt diskett starta exe-filen och följ anvisningarna, ibland får man skriva exe-filens förnamn och mellanslag binfilen för och efternamn och följa anvisingarna.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...