Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SVCHOST.EXE


HolmÖstra

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon som kan bistå en ny medlem? Jag har problem med min bärbara dator. När jag startar den börjar efter en kort stund en process som heter svchost.exe att ta över hela CPU-kapaciteten. Om jag öppnar "Aktivitetshanteraren" kan jag under fliken "Processer" se att denna "SVCHOST.EXE" är igång hela tiden och tar CPUkraft mellan 90 - 100%!! Finns det någon lösning på detta eller är det verkstaden som gäller??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

SVCHOST.EXE är ett program i Windows, som körs för olika ändamål. Ett slags skal under vilket andra program körs.

 

När Windows startas och Windows Update inte är HELT avstängt, så körs en kontroll om det finns uppdateringar. Och denna kontroll körs under SVCHOST och, beroende av hur kraftig datorn är, kan det ta till och med över 10 minuter.

 

Stäng av Windows Update helt, alltså inte ens funktionen att kolla och meddela dig om det finns något skall användas. Det här kan vara trixigt för även om du stänger av så återaktiverar Windows ibland funktionen. Det kan behövas flera försök med ombootningar emellan. Finns det väntande uppdateringar kan dessa behöva slutföras innan man lyckas stänga av Windows Update.

 

Och så det viktigaste!

KOM IHÅG att köra Windows Update manuellt regelbundet om du stänger av den funktionen.

 

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...