Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur konfiguera WPA


supporter

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en liten löjlig fråga. Jag kör nu med 128 bitars kryptering på mitt trådlöa nätverk.

 

Det finns en möjlighet till WPA-konfiguering på router, problemet är att jag inte vet hur jag skall aktivera det.

 

Om jag förstår det rätt så ska man ange en server-adress i WAP och jag vet inte vilken server jag ska hänvisa till.

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Här kanske du kan få hjälp?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/WAP

 

Är inte så hemma på trådlöst!

 

Snart JUL igen.

Ha det!

Helren

Det finns många som anser det vara förmer att hållas för mästare än att vara det

AMD Athlon Barton 2,25Ghz,1,5Gb 3x512 i Dual 120+80Gb,Radeon 9600

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall logga in på din router. Där finns inställningarna för krypteringen. I Netgear e.x. finns det på fliken "wireless settings".

Man får ange ett lösenord efter egen smak.Därefter sparar man det (apply) i routern. Sedan får man gå in på de trådlösa nätverkskorten och ange samma lösenord som i routern för att kunna ansluta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett svar både Helren och Routerfan. Det som är det interssanta är att när jag väljer WPA så vill konfigurationen ha en massa ip-nummer och server-adresser som jag inte har. Jag har inga problem att kryptera i WEP och det funkar bra men jag blir lite fundersam när dom flesta på forumet tycker att man skall köra WPA. Har läst lite och dom flesta experter tycker att låsta MAC-adresser och en kraftfullt WEB-kryptering räcker långt för hemma-användaren.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt det där med ip-nummer och serveradress. Det brukar man inte behöva ange när man väljer att kryptera med WPA-PSK (TKIP). Man bockar i en ruta och uppmanas ange ett lösenord som skall verifieras. Man sparar och loggar ur routern. När man sedan försöker ansluta med respektive nätverkskort så frågar det efter lösenordet som man la in i routern.

Vad har du för router? Kör du DHCP?

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-18 15:34:08 av Routerfan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå.

 

För tillfället har jag en NETGEAR WT624 men det spelar ingen roll. Tidigare hade jag en D-LINK som frågade om det jag skrev om. Jag har nu beslutat mig för att fortsätta köra med den WEP-kryptering jag har och det har jag gjort i tre år utan (enligt loggen) varit utsatt för några försök att komma åt mitt nätverk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Själv kör jag en Netgear WGT624 v3.

En fundering som dök upp är om det kan ställa till det om du kör med låsta mac-adresser när du byter kryptering.

Om du avlägsnar mac-låsningen innan du ändrar till WPA-kryptering. Gör det någon skillnad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat att ta bort MAC-låsningen. Jag måste säga att jag är nöjd som det är, tack för engagemanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...