Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installationsproblem


Raselghul

Rekommendera Poster

Hej

 

I nuläget kan jag inte fortsätta med Windows Xp installationen,kommer hela tiden till ett felmeddelande precis innan partitionen som säger att:

"det inte finns tillräckligt med minne för att partitioner......".

Om jag försöker boota genom disk så kommer ett felmeddelande som lyder:

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \system32\hal.dll...."

 

Saker jag har prövat:

 

*Koppla hårddisken till en annan dator med Win Xp och kopierat hal.dll filen.

 

*Gjort en boot-disk med NTLDR,NTDETECT.com och Boot.ini

 

*Kopierat filerna ovan i recovery-konsollen

 

Fick då ett meddelande om att disken kanske var skadad eller något,så jag gjorde flera diskkontroller och det var inget fel.

 

*Till använde jag Killdisk för att börja om från början men nu är jag tillbaka där jag börja.

 

Slutsats:

Jag har hamnat i ett desperat läge och är tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Mvh

 

J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat en reparationinstall. Om inte så tycker jag at du skall genom att ange "r" när installationsprogrammet börjar och sen ange vilken windows-installation du åsyftar (brukar vara 1) och sedan ange lösenord. Skriv sedan FORMAT C: och svara på frågorna. Kör installationsprogrammet igen och partionera som du vill. Allting tas bort från dom partionerna som du tar bort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Saken är att det inte kommer ett fönster där jag kan välja reparationsinstall utan först läser den av en massa drivrutiner under installationen sedan kommer jag till en sida där den ber mig sätta in en Windows NT, Works 95, windows 98, windows 2000 och Windows Me skiva..När jag sedan lägger in en Win 98 frågar den vilken partition jag vill installer på och då väljer jag en,,,sedan vill den ha tbx Win Xp sp2 skiva och när jag lägger den så kommer felmeddelandet om att det inte finns tillräckligt med minne på disken för att den ska kunna partionera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag förstår ditt dillema.

När datorn "stannar". d.v.s att du hamnar i ett DOS-fönster så ska du skriva (fast utan versaler) FORMAT C:. Det bör funka och efter det så kommer du att få frågan om du vill radera allt. Det ska du svara ja på och efter omformateringen så kör du installationsprogrammet igen. Det bör funka.

P.S. Det kan vara lite knepigt första gången som du gör det här men det brukar gå. Tänk bara på att "first device is CD".ds

 

Lycka till

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-15 21:28:34 av supporter]

[inlägget ändrat 2006-12-15 21:29:05 av supporter]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte behöva någon annan skiva än WXP-skivan och ska aldrig ens tänka på att blanda olika windowsskivor under en installation.

 

Du ska inte behöva skapa en partition varje gång du installerar om XP heller.

 

---------------

 

Under tiden då alla drivrutiner bläddras upp, kolla efter en text där det står något i stil med: "Tryck knapp för att avbryta start med cd".

 

Minns inte exakt vilken knapp det är, men du kan ju kolla själv. Texten kan även vara på engelska.

 

När du tryckt in den ska du tas till den korrekta installationsskärmen.

|...ateist - javisst...|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade jättenoga men en sådan text kom aldrig,,,jag kom till ett dos-läge:

 

A:\>

 

skrev in:

format c:

 

då fick jag:

Invalid Drive! Aborting

[Error 61]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att formatera ifrån Recoverykonsollen?

 

Eftersom du nämnde att du hade Win98, kan du ju alltid köra in en startdisk, låta den ladda, starta FDISK och partitionera därifrån.

 

Ta bort den gamla, gör en ny primär, avsluta FDISK och formatera sedan.

Då blir det iofs en FAT32-formatering, men XP-installationen kan ju konvertera till NTFS om du vill.

|...ateist - javisst...|

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...