Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stor skillnad på minnena??

`Miraculous´

Recommended Posts

`Miraculous´

Hej!!

Har precis beställt en ny dator från komplett med 2 gig i ram, men såg sen till min förfäran att jag hade beställt ddr2 pc4200 minnen istället för pc5300.

Så jag undrar nu om det är stor skillnad på dessa minnen eller märker man trots allt inget när man anväder datorn vid t.ex spel?

Mvh Jakob!

Det är ditt moderkort som bestämmer vilken typ av minnen du kan använda. (Se manual hos tillverkarens hemsida, om det inte står hos butiken du handlar av.) Ofta stödjer moderkorten minnen med olika hastigheter så det ska nog inte vara något problem för dig. (Kontrollera dock om det ska vara DDR2 och inte vanliga DDR.)

Observera att om du väljer ett långsammare minne, t ex DDR2-PC4200 (533 MHz) istället för DDR2-PC5300 (667 MHz), så kommer minnena att köras lite långsammare än vad moderkortet hade kunnat klara av. Skillnad blir det, men det är väl bara när du belastar datorn för fullt som det i praktiken blir en viss skillnad.

Tänk på att om du senare vill köpa till mer minne så kommer alla minnena att köra i den hastigheten som det långsammaste minnet kör i.

Kan du inte emaila/ringa Komplett och säga att du vill byta ut minnena? (Har de inte monterat/skickat iväg datorn till dig så borde det inte vara något problem.) När man köper en ny dator vill man ju gärna att den går optimalt. :-)

`Miraculous´

Tack för svar!

Jorå, moderkortet som jag har köpt stöder både DDR2-PC4200 och DDR2-PC5300. Tyvärr så har komplett hunnit skicka iväg datorn till mig redan. Den ligger å väntar på mig vid hämtbutiken. Så tyvärr så tror jag nog inte att det blir särskilt enkelt att byta ut minnena.

Men men, det får väll gå endå, synd bara på en ny å fin dator!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...