Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildtext i Word


Skiren

Rekommendera Poster

Undrar om man kan lägga till text under bilderna i ett worddokument. Jag vill alltså inte hålla på med tabeller osv utan bara lägga en liten förklarande textremsa under varje bild, utan att det påverkar övrig text.

 

Eller är det så att man måste använda nått annat program för det?

 

Kanske ska lägga till att det är i Word jag jobbar och fortsätter helst med det.

/Skiren

 

[inlägget ändrat 2006-12-05 14:40:57 av Skiren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill använda tabeller så kan du använda textrutor som du sen formaterar så att du kan placera dom var du vill. Du kan också formattera dom så att kantlinjerna inte syns.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Arbetar man med ett kort dokument finns massor av varianter att leka med. Men arbetar man med ett stort dokument, där man tvingas tillfoga och ta bort text och bilder, eller ändra textmassor, får i varje fall jag ett h-e med textrutorna. De visar sig då nämligen börja leva sitt eget liv. Varning alltså för textrutor i stora dokument.

Den metod som jag funnit enklast/säkrast är att där jag vill ha in en bild med text, infoga en enkel tabell (med tabellverktyget). Två celler, en för bild och en för text (vill man ha texten bredvid, välj en rad två kolumner). Denna tabell följer sen med i alla vandringar upp och ned, beroende på ändringar i övrig text och bildmassa.

Alltså, en enkel tabell för varje bild. Resten av dokumentet, som ett vanligt word.dok.

Men jag är bara självlärd amatör, så det finns säkert andra möjligheter. En riktig expert påstod för många år sen att ingen behärskar hela programmet. Det har inte blivit färre funktioner sen dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...