Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst krångel


Alf99

Rekommendera Poster

Jag har haft trådlöst nätverk hemma i två år nu och det fungerar bra. Det enda problemet är att det inte är skyddat, alls. Varför? Jo, jag har vid ett flertal tillfällen försökt förstå hur jag ska göra. Jag har datorvana men är inget snille på det rent tekniska. Jag lider inte av dyslexi eller kalkylexi, jag är i stort sett normalbegåvad. Men när det kommer till att förstå komplexiteten och terminologin runt krypteringar känner jag mig helt pantad. Jag har gått efter manualen till min D-link DWL 2100AP men lyckades bara låsa accsesspunkten så att jag själv inte kom in i den. Jag fastnade i krypteringsalgoritmer och hexadecimaler till jag höll på att bli galen. Jag har googlat och googlat för att få vettiga tips om hur jag ska göra. Jag hittar inget som är skrivet på ett pedagogiskt sätt så att även en lekman begriper. Är det verkligen så, att det är så komplext att det inte GÅR att förenkla? Jag vägrar tro det. Finns det någon som kan upplysa mig eller ge mig ett tips. /Alf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alf.

 

Börja med att byta lösenord.

D-link brukar väl ha admin-password. admin kan ju va kvar men byt lösenord.

 

sedan skriver du in en wepnyckel i routern. den ska ha 10 siffror ex. 1234567891.

klicka sedan på nätverksikonen i din dator (längst ner till höger brevid klockan) koppla ner din anslutning för att sedan söka tillgängliga nät. nu står det att det finns ett skyddat nät. anlut till detta å du ombeds skriva in en wep nyckel. då skriver du in den du angav i routern sedan är det klart å allt ska fungera.

Lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag lyckades ta mig igenom guiden till sista raden: "After you're connected, you can close the Wireless Network Connection window. Now you're ready to browse the Web wirelessly."

Inte riktigt. Jag har kontakt med accesspunkten, men webläsaren hittar inget och jag kommer inte in i accesspunkten igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...