Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP på Hårddisk


e_zetterstrom

Rekommendera Poster

e_zetterstrom

Hej

Jag har haft ett hårddiskhaveri och satt in en ny på den gamlas plats. Jag har byglat rätt samt att allt verkar ok i BIOS. Men när jag skall installera windows så går det inte. Datorn vill inte starta från hårddisken när installationsprogrammet startar om datorn. Vad är det för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du enbar en HD i maskinen? Plockar du ur CD:n från läsaren?

 

==================

On a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

<><><><><><><><>

Forumets taggar:

kur, fet, röd, blå,

citat

kod

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e_zetterstrom

 

Jag har två hårddiskar. Jag har testat att ha både en och ha två ikopplade samtidigt. Byglingen är rätt samt att jag har satt hd´n på masterplatsen (längst ut) på kabeln.

Om det är en CD-skiva i datorn spelar väl ingen roll om jag har angivet i BIOS att den skall starta från HD´n i första hand. Har dessutom för mig att jag har testat att inte ha ngn CD i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar nedan att du försökt installera OS:et med bara den nya disken inkopplat. Det händer att Windows lägger in startprogrammen i en annan partition eller en annan disk.

 

Jag har två förslag, den ena uppenbar, men skadar inte att kolla, och den andra ett verktyg.

 

När du startar datorn får du upp i vilken kanal HD:n ligger på. I BIOS så skall det vara samma kanal angivet som start-HD. Ex.vis IDE CHN 2 Master - Blabla är HD-3 eller liknande i BIOS.

 

Jag tar med detta för det har hänt mig att jag missat detta ;)

 

Det andra är ett av någon anledning så har partitionen inte blivit märkt som aktiv. Du får då använda ett program som ändrar statusen för den som denna nedan:

 

http://www.ptdd.com/manual2.htm

 

Glömde att tillägga att programmet är DOS-baserad...

==================

On a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

<><><><><><><><>

Forumets taggar:

kur, fet, röd, blå,

citat

kod

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-22 08:33:47 av Daemonmonkey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...