Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Module dependencies.


Patrich Björklund

Rekommendera Poster

Patrich Björklund

Gjorde en himla käck sak. Fick för mig jag behövde byta kernel med massa nya fräcka funktioner (USB etc) då jag laddade ner Redhat6.0/updates/i386/rpms/*.rpm

 

Kul tyckte jag. Men då man installerat kernel*.rpm så fick man själv kompillera om kärnan. Detta gjorde jag efter en timme. Sedan när jag bootar om burken så hänger sig datorn vid "Finding module dependencies.." !! Jag blir tvungen att trycka CTRL-C och hamnar i Runlevel 5s då. Allt fungerar men detta är ju synnerligen b-betonat. Typ: "Ska jag visa dig Linux?! Vänta lite...ska bara trycka CTRL-C här först...så vi kan komma igång"

 

Någon som har en käck id'e hur man gör så att Linux bootar upp normalt igen?? Eller vad som felas åtminstone.

 

Är rätt fräsh vad gäller Linuxanvändning som ni kan försttå... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petter Storm

Moduler är mycket användbara grejer som kommit till på senare tid. Dessa gör att du inte behöver ha all skit inkompilerad i kärnan utan vissa grejer som används sällan kan kopplas in då de behövs. Jag antar att du gjorde ungefär så här när du kompilerade kärnan (kommer inte ihåg exakt):

make clean

make (menu)config

osv...

 

Efter kärnan kompilerats klart skulle du kört 'make modules' och 'make modules_install', gjorde du det? Jag gissar att du inte gjorde det och det därför saknas några grejer som behövs vid uppstarten. Vet inte om du kan rätta till det här nu men du borde kunna boota från den gamla kärnan, vmlinuz, som ligger direkt i /. Editera /etc/lilo.conf filen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Tack för ditt svar! Men ack...Ingenting nytt där för mig. Gjorde faktiskt allt det där...Inklusive lilo'n.

 

Den lyckas dessutom ladda modulerna vid CTRL+C (Runlvl 5s). Gör knepigt. Men ska ta o kolla i sysinit.rc

 

*håller tummarna*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

I min /etc/rc.d/rc.sysinit står det en rad:

något om System.map som jag INTE har bytt efter min kompillering. Där efter står det:

 

action "Finding module dependencies" depmod -a

fi

 

Ska försöka hitta den där System.map. Vad händer om jag byter ut den mot den gamla isåfall??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Tror nog jag får kompillera om kärnan igen. Tog nog med lite väl mycket moduler. ONÖDIGA moduler som PCMCIA och fler nätverkskort än nödvändigt...etc. Då blir kärnan lite lättare och kanske gör jag rätt denna gången. :)

 

Gjorde som du sade. Hittade min System.map och lade dit den i /boot. Men med samma resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Men, jag behöver ju moduler för mus (ps2mouse.o), NIC (tulip.o), ljud, och vad mer? Busmastering etc...dessa behöver väl ändå kerneln kunna ladda?

 

Gjorde faktiskt så att jag körde depmode -a och fick massa "Unspecified Symbol(s) link" till massa moduler (som jag inte använder mig av) Dessa flyttade jag till en annan katalog. Så jag bara hade de moduler som jag valde att ha med när jag kompilerade om kärnan. Men, det hjälpte föga.

 

Ska dock gå till botten med det här vid mån av tid. Rota i rc.sysinit att börja med.

 

Det finns ju något som heter @module-info under /boot. Vad används denna till? Ska inte den bytas ut oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

Tack för ditt svar Björn. Men...

 

Följande kommandon är utförda:

 

make mrproper

make xconfig

(konfigurerar en 20min)

make dep

make clean

make bzImage

make modules

make modules_install

cp arch/i386/boot/bzImage /boot/vmlinuz-2.2.5-22

ln -s /boot/vmlinuz /boot/vmlinuz-2.2.5-22

 

sedan körde jag om lilo oxå för säkerhets skull.

 

:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrich Björklund

FAN va enkelt! *ser nonchalant ut*

 

Testa med att göra en länk till modules så går det hur bra som helst.

 

ln -sf /lib/modules/2.2.5-22 /lib/modules/default

 

Hittade raden i rc.sysinit och blev misstänksam när länken saknades...klart i rc.sysinit stod det:

 

ln -sf /lib/modules/$mver /lib/modules/default

 

Där ser man...även en bonnläpp som jag kan. *stolt*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...