Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startas om


Simon_A

Rekommendera Poster

Hej,

 

För ca. 6 månader sedan började min lite drygt 2 år gamla dator att strula. Då och då startades den om utan förvarning. Några månader senare så kunde den stå och starta om sig själv 3-4 gånger innan jag kom in på operativsystemet.

 

För lite drygt 1 månad sedan blev problemet värre. Nu kommer jag bara fram till "laddningsprocessen" (blå mätare under en Windows-logo) innan jag får upp en BSOD (vet tyvärr inte vad det står då det bara visas i någon sekund) följt av en omstart. Efter ett par gånger stängs datorn av.

 

Har provat att köra MemTest(?) men efter någon minut så startades datorn om. Har även provat att boota datorn från en Windows XP-skiva men det är samma sak där, efter någon minut så startas datorn om. Har också kollat så att datorn inte blir för varm, vilket inte är fallet (åtminstone inte vad jag kan känna).

 

Jag har tyvärr ganska dålig koll på vad som är i datorn. Kör i alla fall Windows XP Profesional SP2, hårdisken är av typen Barracuda, processorn är en Intel Pentium, grafikkortet tror jag är ett Nvida Geforce och RAM-minnena har jag inte alls någon koll på.

 

Vad kan vara fel och hur åtgärdar jag det?

 

MVH, Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i bios och välj default alternativet, för det kanske är något program som du har installerat som gjort någon ändring där eftersom det hände utan att du bytt någon hårdvara.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart ändrar jag till default (har "Phoenix - AwardBIOS")? Jag provade att gå in på "Advanced BIOS Features" och klicka på F7 ("Optimized Defaults"), vet inte om det var det som du tänkte på. Det gjorde ingen skillnad i alla fall

 

Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om det skulle kunna vara ett värmeproblem.

Öppna datorlådan och kör ett tag med den öppen. Blir det bättre då så kan det tyda på att det kan vara ett värmeproblem. Kolla så inte processorns kylfläns och fläkt är igensatta av damm.

 

mvh

 

/a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att köra med öppet chassi, men det har inte gjort någon märkbar skillnad. Jag har också provat att damma ur hela datorn ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen något minne som har pajat, om du har flera så testa med ett minne i taget.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...