Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WLAN och SSID säkerhet.


Mara IF

Rekommendera Poster

WLAN och SSID säkehet.

 

Jag har en WRT54G-router från Linksys. Har skyddat mitt nätverk genom att inte skicka ut mitt SSID(Basic Wireless Settings / Disable förkryssat). När jag i Windows XP kör kommandot ”Se trådlösa närverk” dyker mitt SSID upp på listan. Väntade mig att min SSID inte skulle synas på listan. Visas mitt SSID bara internt på mitt nätverk eller kan mina grannar även se den. Huru kolla detta?

 

Surfa på eget närverk

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-07 15:08:39 av Mara IF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, jag antar att du har konfigurerat din dator att ansluta till ditt nät. Därmed vet datorn vad nätet heter och kan ansluta utan att SSID sänds ut. När du söker vet alltså datorn vad det är för ett nät han hittar. I en av mina dator så dyker mitt nät upp som två nät, ett med känd SSID och ett med okänd SSID. Hur det ser ut beror på om du använder Windows egen programvara för att ansluta trådlöst, eller om du har ett program som följde med det trådlösa nätverkskortet.

 

Om du vill kolla att SSID inte sänds ut så kan du prova med att söka med en annan dator som inte konfigurerats för ditt nät.

Att stänga av SSID är en åtgärd man bör göra för att skydda sig, men det är ensamt inget särskilt starkt skydd. Hoppas att du även krypterar din trådlösa förbindelse. Och att du då använder WPA och inte WEP. WEP är inte tillräckligt säkert. Sen finns ett sätt till att skydda nätet och det är att ställa in routern så att endast av dig kända MAC-adresser får ansluta. Det är heller inte särkilt säkert, men i kombination med att stänga av SSID och att kryptera så ger det ett bra skydd.

 

mvh

 

/a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Det var kul att veta att SSID inte skikas ut. Det att du har två SSID betyder väl att du har två routrar?

Som sig bör har jag WLAN krypterar med WPA och Mac adresserna skall ja ordna. Tack för tipset.

 

Huru är det med adressen http://192.168.1.1. ligger den på internet hos Linksys eller ligger den på routern?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej jag har inte två SSID. Men när jag söker efter tillgängliga nät i en av mina datorer så rapporteras två nät, ett där ingen SSID visas och ett där den SSID visas som datorn vet att nätet har. Detta verkar vara en egenhet hos det program jag har för det trådlösa nätverket i den datorn (Odyssey i min Fujitsu-Siemens laptop). I en stationär dator med nätverkskort och program från 3Com så listas bara ett nät när jag söker och där syns inte nätets SSID.

 

IP-adressen 192.168.1.1 är adressen som navet i ditt lokala nät har, dvs routern. Den har den adressen mot datorerna i ditt lokala nät enbart. Den adressen finns inte på Internet. Du anger den adressen när du vill administrera din router t.ex. Det är även den adressen som är din "Gateway" mot Internet och dessutom är det adressen till din lokala DNS-server (som finns i routern).

 

Mot Internet har din router en adress som oftast delas ut automatiskt från din operatör. Om du vill se vad den adressen är så kan du logga in i routern så ser du det där nånstans. Men du kan även gå till en sajt som berättar vad du har för IP-adress ut mot nätet, på t.ex http://www.grc.com kan du se det och där finns även en del användbara "verktyg".

 

mvh

 

/a

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-08 17:58:14 av Odalbonden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...