Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Byte av CD-Rom till DVD-Rom

NizzeZi

Recommended Posts

Hej!

Jag bytte från en cd brännare till en DVD-rom, men min dator hittar den inte. Inte den CD-rom som sitter i heller. Har provat att sätta tillbaka allt som det var förut, men det hjälpte inte heller. Vad ska jag göra då? Har suttit och letat efter hjälp på denna sida í flera timmar men har inte hittat något som hjälpte.

Snälla hjälp mig!

Det ska i normalt fall bara vara att koppla in IDE kabeln och att den är rätt byglad som MA och starta om datorn..Annars så får du via kontrollpanelen söka efter ny maskinvara.. Eller ta en titt i enhetshanteraren om den finns där även i BIOS..

Uppdatera Mera :)

Börja med att bestämma om CD/DVDn är ensamma på bandkabeln eller inte (det bör den ha varit). Är den det så spelar egentligen ingen roll hur byglingen MA/SL står.

Därefter så skall du försäkra dig om att du inte böjt några pinnar i kontakten (har böjt dessa ett par gånger själv så...).

Därefter så skall du försäkra dig att bandkabelns markering, oftast en röd tråd på ena sidan, pekar mot strömkontakten, om den nu inte har en klack på kontakten, vilket gör att du inte kan vända den fel.

Sätt slutligen strömsladden, starta datorn och gå in i BIOS för att se att den datorn verkligen hittat DVD-spelaren. Ser du den så spara inställningarna, var dock försiktigt med andra inställningar. Om du inte ser den, så kolla om du inte kan bläddra fram den.

Är du osäker om du ändrat något av misstag så spara inte och gör om det.

Förhoppningsvis så skall du få fram den nu.

För Windows så följ TalisMans råd

==================

On a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...