Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam dator


kiwi

Rekommendera Poster

Min två år gamla dator har blivit såååå långsam, det märks främst vid öppnandet av datorn, klickar jag sedan explorer resp outlook tar det också väldigt lång tid innan de öppnar sig.

Har inte så mycket på hårddisken, 90% av disken är ledig, jag diskrensar och ordnar om på hårddisken stup i kvarten men det gör ingen skillnad. Det jag inte har gjort - som man brukar rekommendera i olika tips - är att stänga av vissa program som man inte behöver så ofta. Jag vet helt enkelt inte hur man stänger av dem! Och om jag stänger av dem, hur gör jag när jag vill använda dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

du kan ju allttid så in på "aktivitets hanteraren" och klicka på "Processer". Där har du alla processer som körs just nu, där kan du avsluta olika processer som körs som du inte behöver.

Annars så kan du ha virus på din dator. Scanna datorn och kolla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett "aktivitetshanterare" på min dator! Jag har Windows XP.

Virus har jag absolut inte, det kollar jag alltid.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du skriver inte så mycket om din dator. Under två år hinner det hända en del saker i den. Jag har stött på liknande fall och det är ett par saker jag vill tipsa om.

1. Windows Update. Nuförtiden tar detta en massa CPU-kraft och orsakar arbete på disken, särskilt om man har en dator med begränsat minne (t.ex. 256 eller 512 MB). Om maskinen blir "normal" efter 5-10 minuter kan detta vara en orsak. Stäng av Windows Update helt men glöm inte göra uppdateringarna manuellt. Det kan krävas att man stänger av Windows Update flera gånger och bootar maskinen mellan innan WU lugnar sig.

2. Programvaror du installerat. Jag har stött på programvaror (t.ex. till kameror) som installerat tjänster (services) i datorn. Och en del av dessa har tagit åt sig förvånansvärt mycket minne, flera 10-tals MB. I aktivitetshanteraren kan du i prestandafliken se hur mycket minne som används, och i processfliken vilka processer som är igång och hur mycket minne de använder.

3. För lite minne i förhållande till vilka program som är igång. Besläktat med föregående. Kolla i aktivitetshanteraren under Prestandafliken. Är värdet för Totalt Allokerat minne ungefär lika med Totalt Fysiskt minne eller mer så blir maskinen långsam För då används virtuellt minne, d.v.s. primärminnet bläddras ur och in på disk.

 

Lycka till

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en Intel pentium 4 CPU 2,40 GHz, 256 MB RAM

Under prestanda står totalt allokerat 349584-359808 (det ändar sig) och totalt fysiskt 260096

 

Under processer bl

Iexplore.exe 33908 kB

explore.exe 18204 kB

CCAPP.exe 10344 kB

svchost.exe 12132 kB

 

har ingen aning om vad de två sistnämnda är för något men det är dessa fyra som tar mest plats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

CCApp är Symantecs brandvägg/antivirus. Det är helt OK.

svchost är ett program i Windows som används för att köra olika saker. Ofta finns det flera förekomster, så det är i sig inget onormalt. Bl.a. används det av Windows Update.

Ditt största problem är minnet. 256 MB är på tok för lite. Synd på en så pass kraftfull dator. Sätt in 1 GB (4 ggr så mycket) så kommer du att få nästan raketfart i datorn.

 

Lycka till

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Arkitekten (och alla andra)! Då vet jag vad de två posterna står för. Jag ska nog överväga att köpa mera minne, så tack för tipset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...