Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE-kabel


jeeves

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har monterat in dvd-spelare och cd-brännare och nu har jag en kanske knäpp fråga:

eftersom IDE-kabeln är ansluten till dels hårddisken, dels till de nyinstallerade grejorna, hur vet IDE-kabeln vilka som är igång eller inte??

Det var nog en ovanlig dum fråga även från mig, men jag har funderat och det vore kul att veta, hur IDE-kabeln arbetar!

Ha det gott o sköt om er o era närmaste!

Hans

PS!Jag har ju naturligtvis haft dessa grejor förut och allt har fungerat, men ibland vill man veta lite mer om saker o ting!DS!

 

[inlägget ändrat 2006-10-18 20:39:21 av jeeves]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska simpelt egentligen. Man kan likna detta med den leksak som många småbarn har, den där klossar skall passa i olika hål.

 

På samma sätt så skickar datorn all information genomkabeln, men bara den som "passar" når enheten. Filtret är bygeln som talar om enhetens position, alltså Master eller Slave.

 

Både HD:n och CD:n får informationen, men när dessa ser villkoret (bygel i pos. 1 eller 2) så bestämmer de sig om de skall agera eller inte - "Jag heter Ett, namnet på paketet som kommer är Två, alltså bryr jag mig inte").

 

Förresten det är fel att säga att kabeln "arbetar". Den är som en trafikväg, det enda den "vet" är att en massa vägar är anslutna, men inte vad de gör eller leder, eller om de är farbara eller....

 

 

 

==================

On a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

 

[inlägget ändrat 2006-10-19 11:19:14 av Daemonmonkey]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fråga är dum...

 

Varje gång du startar datorn kollar BIOS (Basic Input/Output System) upp vilka enheter som är kopplade vart varje gång du startar datorn. Om du t.ex. kopplar in en dvd-läsare så märker BIOS att det är en enhet kopplad till den, dessa två enheter kommunicerar med vanadra och efter windows starat kollar den i BIOS om det är några nya enheter upptäckta. På samma sätt märker den om du kopplar ifrån enheten. Om du däremot kopplar ur enheter medan datorn är igång inne i windows, så kommer den inte försvinna därifrån (testa inte detta!). USB-minnen är dock en annan sak då windows hela tiden kolla de portarna som man kan komma åt utifrån

-------------------------------------------------------------------

The Right Man In The Wrong Place Can Make All The Differens In World"

The G-Man, Half-Life 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack båda två!

Det var kul att få veta, hur IDE-kabeln fungerar!

Ha det gott o sköt om er o era närmaste!

Mvh Hans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...