Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor temperatur


Megaman9

Rekommendera Poster

Jag har köpt moderkort och processor med processorfläkt begagnat.

 

Jag tyckte att Zalman fläkten som jag fick med lät för mycket så jag satte i orginal fläkten. Men den lät också en del fast på ett annat vis.

 

Så nu har jag varit inne i BIOS och ändrat lite men jag vet inte riktigt hur som är bäst att ha det.

 

Jag valde Enable på CPU q-Fan Control.

På CPU Target Temperature valde jag 53 grader. Där kan man välja mellan 53-83 grader. Jag vet inte riktigt vad man ska ha där.

På CPU Fan Ratio valde jag Auto. Antar att fläkten ska snurra så snabbt som behövs för att kyla processorn då. Man kan också välja 20%-90%. Jag antar att det är hur snabbt fläkten ska gå tex 90% av max.

 

Någon som vet hur det är bäst att ställa in detta?

 

Jag märkte att fläkten går i lägre hastighet och låter inte lika mycket nu sen jag ändrat detta. Men jag vet inte riktigt hur bra det e för processorn.

 

Jag förstår heller inte varför det står olika temperatur i BIOS och i Everest?

 

Fast jag har ställt den på Auto så verkar det inte som fläkten går på max längre. Inte ens när jag spelar HL2.

 

I Everest så ligger CPU tempen oftast runt 40grader men när jag spelar kan den nog gå upp till 55 grader. Om det då visar 10grader mer i BIOS så e den ju uppe på 65grader. Tror att jag läst att 67grader e max för denna processorn. P4 3.0Ghz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget ovanligt att temperaturen är 65 grader i bios när man nyss satt på datorn, så jag tror inte det stämmer.

 

Låt datorn göra jobbet

 

~~~

(´_`)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag precis har startat datorn så ligger den bara på 50grader i BIOS och sen när jag kommer in i windows och kollar i everest så är det 40grader.

 

Det är därför jag anar att det är 65grader i BIOS när jag spelat spel och kollar i everest så ligger den på 55grader.

 

Men jag vet inte säkert.

 

På denna sida står något om 67,7grader.

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL7KK

Menar du att det inte stämmer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...