Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förklarande text till bild


Olof Pettersson

Rekommendera Poster

Olof Pettersson

Hej

Jag har bildbehandlingsprogrammet ACDSee 8.0 i min dator, (med XP Pro).

Man ger försås ett kort namn åt varje bild (jpg)

före filtillägget. Men för vissa bilder skulle man gärna berätta mycket mera om vad bilden föreställer.

Jag undrar därför om det i ACDSee finns någon möjlighet att när man har tagit fram bilden så kunde man trycka på en "knapp" och vips skulle det komma fram en liten textredigeringssida typ Noteringar, där man kunde skriva långa förklaringar om vad just denna bild innehåller.

Ex. ett foto av en grupp människor som man ville namnge.

Denna text borde man få synlig ex under bilden i en smal remsa med scrollfunktion, för texten får inte skymma mycket av bilden.

Om ACDSee inte har en sådan funktion, så kanske ni kan hitta på något annat sätt att samtidigt få fram både bild och förklarande text på skärmen.

 

Tack på förhand för goda råd

Olof

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Acdsee .Egenskaper på bilden.Properties -> Notes och skriv i vad du vill om bilden.

Sen Tools -> options.Thumbnail info.Choose thumbnol info.Lägg till ACD Databas -> Notes.

mvh molle98

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Pettersson

 

Ditt tips funkar hur bra som helst.

Tack så mycket molle98 för ditt kloka svar. God Jul!

Olof

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olof Pettersson

 

Hej igen

 

Nu har jag alldeles själv kantänka :)kommit på ett ännu bättre sätt att få in en synlig förklarande text till mina digitala bilder på datorskärmen. Gör då såhär (gäller ACDSee 8.0):

Öppna bilden i full storlek / Tryck View / Edit Header(/Footer. Bocka i Footer och bocka av Header. I rutan Description kan du nu skriva allt vad du vill berätta om just denna bild. I Alignment väljer du var texten skall visas nederst. Bocka i Background och välj vilken färg du vill ha som bakgrund till texten. I Font kan du välja hur texten skall se ut. När detta är gjort så trycker du OK.

För att kunna se resultatet skall du gå till View och bocka i Show Header/Footer.

Spara bilden så att din text blir kvar i bildfilen.

Observera åven att du fritt kan redigera eller radera texten efteråt.

Lycka till hälsar Olof.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...