Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP!!!


Ahlberg

Rekommendera Poster

Jag blir snart galen!!!

 

För ett par månader sedan gick mitt moderkort sönder och jag tvingades skaffa ett nytt. På samma gång uppgraderade jag också till PIII 866. Mitt stora problem är att trots uppgradering, o.s.v så blev datorn mer instabil!!! När jag spelar spel så låser den sig helt slumpmässigt. Det går mellan 1 0ch 20 minuter, sen måste jag trycka "reset". Nån som har en aning om vad det kan vara?!?!?!

 

Mitt system är:

P3 866, 128mb RAM, 20gb Seagate HD, Diamond Viper II 32 mb, Soltek Moderkort m. VIA-chipset, Soundblaster Live! 1024, DVD, CD-brännare, mm...

 

Det spel jag främst spelar är Baldurs Gate II, och jag har patchat det, samt skaffat senaste drivrutinerna för grafikkort och ljudkort.

 

Alla tips om hur jag kan bli av med problemet mottages TACKSAMT!!!

 

mvh,

 

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat via's 4in1? Har själv ett P3V4x med via chip och har haft en del problem med det. Den senaste versionen av 4in1 löste mina problem.

 

MVH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du installerade väl om windows efter moderkorts bytet? annars kan det nog vara en bra sak att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har installerat om windows och formaterat hela skiten 3 ggr!!!

 

TUSAN OCKSÅ!!! Just som jag satt och spelade efter att ha installerat nya VIA-drivrutiner, och precis börjat tänka "Härligt!!! det funkar", så kom det efter 20 minuter... :(

 

Ofta blir det en gäll och hög ton som piper konstant... Kan det vara nån ledtråd till vad felet kan vara???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du sett till att du har en effektiv processor fläckt på processorn? En över hettad processor kan förklara låstningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm... jag funderar på om det kan vara det att fläkten inte kyler tillräckligt bra... tempen ligger på ca. 35 när datorn startar, sen går den ganska snabbt upp till 45 och så saktare upp till 50 (direkt efter att datorn låst sig och jag resettar...). Men 50 grader borde den väl tåla ändå???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett typiskt överklockningsproblem, när processorn går för varm eller att det är för mkt eller för lite ström till CPU:n men 50 grader idle tycker jag är högt för en Intel Processor. Köp en ny fläkt och fläns, Förresten hur är det med Ram minnet har du testat nåt annat minne??

 

 

 

______________________________

Telia=Felia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan det ju vara en bra idé att flasha Bios på moderkortet också, det kan lösa många skumma fel, men det kan vara riskabelt om datorn hänger sig under flashningen då är det inte kul..Då måste man byta ut Bios kretsen, finns ju backup Bios numera

 

Du kan ju haft på för mkt kiselfett på CPU:n också det ska inte ens vara en liten droppe, har en kompis som inte har nåt alls och det funkar åt han, men det är inget jag kan rekommendera....

______________________________

Telia=Felia

 

[inlägget ändrat 2001-07-19 17:30:38 av John_Doe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 grader är mycket på en P3, alltså?

 

då kan det ju vara det som är problemet, trots allt.... kör med en golden orb just nu...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är mkt om du inte har mer än har windows igång,

 

kolla det där med kisel fettet på processorn, jag hade för mkt på min och tempen sjönk med 15 grader idle

 

______________________________

Telia=Felia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skall köpa en ny fläkt, kan man behålla den gamla då? eller kan man bara ha en fläkt samtidigt? har hört om folk som kört med flera fläktar men ändå inte fått ner tempen... vad skall man förresten köpa för fläkt i så fall?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Golden Orb ska klara upp till 1Ghz om jag inte minns fel,

det är så mkt det kan bero på om processorn går varm, det kan vara konflikter i hårdvaran, fel på minnet, för mkt kiselfett, ja nästan vad som helst ....

 

 

______________________________

Telia=Felia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på www.sweclockers.com eller www.overclockers.com, där handler det i och för sig om överklockning men du får veta vad du ska som fläkt och sånt

 

______________________________

Telia=Felia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!jag läste Ditt svar och undrar vad "flasha Bios" är?

Kan man byta Bioskrets på en P60i?

Eller var får man tag på Backup-den finns inte hos Intel!Hur som helst så behöver Biosen uppgraderas om det går?Annars återstår väl att köpa ny dator?Det brukar jag få höra ialla fall.Finns det något hopp för denna antikvitet?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P60? Den duger väl att använda som skrivmaskin men inte mycket mer. Allting beror ju på vad du vill kunna använda datorn till. Mitt råd är att du köper en ny dator. Om du inte planerar att spela dom mest avancerade spelen så behöver det inte bli särskilt dyrt, plus att du slipper en massa huvudbry på det sättet.

 

Mvh

Mikey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...