Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma in i router?!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hallå!

Jag hoppas att någon snäll kan hjälpa mig med ett problem som jag har...

Jag har köpt en router av märke Gigabyte (GN-BR01G) så jag ska kunna surfa trådlöst på min bärbara datormen problemet är nu att när jag "loggar" in på närverket via den bärbara datorn så står det att nätverket är oskyddat!!

Och om jag har förstått det rätt så ska jag gå in i routern och ändra på någon kryptering men när jag skriver in adressen till routern så kommer jag bara in på mitt adsl/router-modem.

Saken är den att modemet är en kombinerad router men det är ej trådlöst så jag har kopplat in en trådlös router via modemet så nu kommer jag bara in i "fel" router, men i den så har jag ändrat på lösenordet så att ingen annan än jag kan ändra inställningarna för modemet, räker det eller måsta man kryptera den trådlösa routern?

I så fall hur skall jag gå till väga?

 

Tacksam för svar och tänk på att jag är helt ny på detta med nätverk så förklara gärna utförligt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag misstänker att din trådlösa router råkar ha samma IP-adress som ditt modem/router. Jag gissar att båda har adressen 192.168.0.1. Eventuellt kan nollan vara nåt annat, en etta t.ex.

Men nedan antar jag att det är en nolla.

 

Så kan du inte ha det. Du kan inte ha två burkar i ditt nät med samma IP-adress. Du måste ändra på en av dem, förslagsvis den i den nyinköpta trådlösa routern.

Men då måste du ju komma in i den. För att komma in i den för att ändra adress så kan du prova med att koppla loss den tillfälligt från modemet. Men nu är det inte bara att ändra den adressen hur som helst. Om den är en router så MÅSTE adressen sluta på en etta. Det innebär att du får ändra i näst sista siffergruppen istället (dvs nollan ändras till en etta t.ex) om du även i fortsättningen ska kunna använda routerfunktionen i den. Men observera att du då troligen får två LAN. Routers för hemmabruk är bara avseda för nät där alla datorer har de tre första siffergrupperna gemensamma.

Ditt modem kommer att definiera ett nät och din trådlösa router ett annat underordnat nät till modemets nät.

 

Men det är ingen bra konfiguration att ha två routrar kaskadkopplade på det sättet. Det innebär att du får ett LAN som har två nivåer och du får lite strul med att kontakta andra datorer i ditt nät om de inte är anslutna till samma router.

 

Så jag har ett förslag. Den trådlösa routern skulle du kunna försöka konfigurera om som en accesspunkt enbart. Jag vet inte om det går i din router, men jag skulle tro att det går. Det går i de jag har (3Com). Det är i så fall NAT och DHCP som ska stängas av. Och i detta fall ska du ändra den SISTA siffergruppen i IP-adressen till nåt annat än en etta. Men observera att du i det fallet troligen inte kan använda WAN-porten på den. Du får ansluta den till modemet via en av LAN-portarna istället.

 

Du kan på så sätt få ETT ENDA hemmanät där datorerna får adresser i området 192.168.0.2-254. Din router i modemet har adressen 192.168.0.1 och det är även gateway till Internet samt DNS-server på ditt LAN. Din accesspunkt kan du ju tilldela adressen 192.168.0.254. Men observera att när du väl slagit av DHCP i den nya routern så kan den inte ge dina datorer dynamiskt tilldelade adresser, det sköter istället modemet om. Så i fortsättningen kan du inte kontakta din accesspunkt utan att den är ansluten till modemet så att din dator får en IP-adress. Du kan dock tilldela din dator en IP-adress manuellt om du vill "prata" med accesspunkten utan att modemet är anslutet. Men glöm inte bort vilken adress du ändrade till. Glömmer du det så kommer du inte in i den igen utan att återställa den till fabriksinställningen, vilket brukar gå på nåt sätt.

 

Blev det rörigt?

Ja det kan jag hålla med om. Men du kan alltså inte ha två burkar i ditt nät som har samma IP-adress. Det är det som är huvudproblemet.

 

Lycka till med dina experiment!

 

/a

 

[inlägget ändrat 2006-09-03 22:44:39 av Odalbonden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...