Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

trådlös nätverk, utslängd


mariaper

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator, compaq och har access till 2 olika trådlösa nätverk på olika platser. Med zyxel 600 serie fungerar allt utmärkt, men hemma där jag har en låda som heter freebox fungerar det inte, ibland blir jag utslängd efter 10 minuter och det fungerar igen när jag trycker reparerar. Ibland fungerar det inte ens om jag startar om datorn. Vet inte riktigt vad felet är eftersom det fungerar på ett ställe men inte på det andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"utslängd" kan behöva förklaras! Jag kör Win XP SP2 och administrar det trådlösa nätverket via Microsofts program och kör olika krypteringsprotokoll. Routern använder "802.11g" och kör max 108 Mb/s och med "MIMO"-teknik (kallas olika hos olika tillverkare men skall ha effektivare antenner och bättre räckvidd).

 

Hos mig var det så att när jag satte upp det trådlösa nätverket stod routern och min stationära dator (med en USB-adapter) bredvid varandra. En bärbar dator, normalt använd i ett annat rum fick då ibland varning för låg signalstyrka. En förflyttning på någon cm medförde att varningen uteblev men den blev aldrig "utslängd".

 

När routern flyttades till sin plats vid nätingången blev signalstyrkan låg för den stationära datorn (den bärbara får alltid stark med denna placering) och förbindelsen kopplades ner med ojämna mellanrum, dock aldrig med det samma efter en anslutning.

 

Jag har köpt en förlängningssladd och letat upp en plats där jag får god signalstyrka till den stationära datorn. Nu fungerar det trådlösa nätverket utan avbrott även för den stationära.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...