Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få tillbaka förlorade filer efter systemåterställn


Carina Petersson

Rekommendera Poster

Carina Petersson

Hejsan!

 

Min mamma gjorde en systemåterställning för några veckor sedan eftersom datorn varit lite "knäpp" ett tag. Givetvis sparade hon ner alla grejerna på datorn på en extern hårddisk innan. Jag var bortrest när mamma gjorde detta och när jag kom hem visade det sig att inte allt blivit överfört till den externa hårddisken. Mamma hade sparat över "Mina dokument" och på externa hårddisken fanns inte alla mappar som funnits på datorn. Dessutom fattades en hel del mappar från mappen "Mina bilder". Mamma hade inte fått något felmeddelande när hon kopierat över allt och externa hårddisken var INTE full. Det finns gott om plats kvar. Varför har den då inte kopierat över alla mappar? Vart tog de mapparna vägen? Det var grejer i de här mapparna som jag väldigt gärna vill spara. Finns det något sätt man kan få tillbaka filer efter en systemåterställning? Jag har hört att det ska gå, så hur ska jag gå till väga? Det känns nästan som datorn gjorde det med flit för många av de mappar jag allra helst ville spara finns inte kvar.

 

Snälla hjälp mig få tillbaka mina grejer!

Tack på förhand!

/Lisa

 

 

(det var inte meningen att inlägget skulle hamna i "pc-spel".. SORRY!)

[inlägget ändrat 2006-08-29 13:00:26 av Carina Petersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få tillbaka förlorade filer efter systemåterställning

 

Om du går in på Start -> Alla program -> Tillbehör -> Systemverktyg -> Systemåterställning igen så kan du där ångra senaste systemåterställningen. Spara sedan alla filerna som du vill ha. (Kontrollera!) Därefter kan du ”backa” tillbaka igen.

Vid en systemåterställning försvinner alla installerade program m m som var installerade efter återställningspunkten. (Vilket ju är meningen.)

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här handlar det väl om mappar med bilder som gått förlorade och som inte har något att göra med systemåterställning. Vad jag tror mig veta så påverkas inte bildmappar av systemåterställning. Det måste vara något annat som tog bort bildmapparna. Kanske formatering eller radering. Det finns program som kan återställa bilder, om man har tur.

Eie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, mappar med egna bilder och liknande brukar inte beröras av en systemåterställning. En formatering är det inte troligt att det rör sig om, men någon form av radering är möjlig.

Om man kör ett program som PC Inspector ( http://www.pcinspector.de/file_recovery/se/welcome.htm ) så kan man förhoppningsvis återskapa sina förlorade filer. Om man har installerat/sparat något på samma plats på hårddisken som de försvunna filerna låg på är det nog inte lätt att få tillbaka sina filer. Men annars ska det nog gå med hjälp av exempelvis ovanstående program.

(Borttagna filer är egentligen inte raderade, utan endast borttagna ur registret. Därför är det möjligt att återskapa filer så länge man inte har skrivit över de ”borttagna” filerna.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...