Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV som monitor

grandpa

Rekommendera Poster

Det vore trevligt att kunna visa sina digitala bilder på TV rutan. Försker finna ut ett sätt att koppla en gammal dator till husets analoga TV och visa bilder fråN datorns CD station.

Det finns en massa förklaringar om hur man kopplar sin TV till datorn men inte huir en dator kopplas till TV.

När de skrivande DVD stationerna blir billigare kan man säkert göra egna DVD med bilder.

Tacksam för tips.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid bränna cd-skivor i vcdformat med en massa bilder på.

Dessa kan sedan spelas i din dvd-spelare som du har kopplad till TVn.

Många brännarprogram klarar utav detta, t.ex Nero

/daleman

Paranoids are people, too; they have their own problems. It's easy to criticize, but if everybody hated you, you'd be paranoid too.

Länk till inlägg
Anders Johansson

Hej,

Du behöver ett grafikort som har en TVutgång och en TV med scartkontakt.

Det finns separata "Tv-kort" till datorn som enbart gör detta, dock är det i dom flesta fallen bättre att köpa ett nytt grafikort som klarar detta.

Du kan redan bränna DVD skivor idag som sagt va med bilder, men skrivarna är som sagt va lite dyrare. Men ska du bara bränna ner vanliga bilder (Obs inte filmer) klarar du dig rätt långt med vanliga cdbrännare, dom bränner ju ändå 650 Megabyte, och det är ett par bilder.

Länk till inlägg

Om det är en gammal dator och det inte "går" att sätta i ett nytt grafikkort så kan man köpa en vga till tv adapter som kopplas in mellan grafikkortet och bildskärmskabeln och då kan man använda adaptern till vilken dator som helst.

Länk till inlägg

Daleman

Tack för ditt råd! Jag köpte faktist Philips DVD-Video Player DVD 761 just för detta ändamål då den sades kunna läsa egna Cdskivor med bilder men visste inte att det inte lyckades med jpg eller tif. Nero är tyvärr för mig ett för dyrt program att skaffa för detta ändamål. Kanske en trial av PhotoShop 6 kunde vara lösningen om den kan klara vcdformatet.

Länk till inlägg

Jag har en gammal 486 dator som jag kunde använda till detta men ett nytt grafikkort kanske inte passar eller blir för dyrt. Jag har en Cdbrännare men inte ett program som kan spra bilderna i rätt format för min Philips DVD 761.

Länk till inlägg

Det finns en vga-tv konverter på skribofont som har 1024x768 i max upplösning, kostar 780 :- www.skribofont.se

Claes Ohlsson ska tydligen sälja någon också tror det var av märket Trust

www.komplett.se säljer samma som claes Ohlsson

Vet dock inte vilken som är bäst....

Länk till inlägg

Tack igen Xsi

Priset verkar OK - kanske jag bör skriva till dessa företag och fråga om de lämpar sig för min användning och den gamla datorn, 486 50Mhz

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...