Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mp3-spelare som extern disk: vad kan jag boota och


Homo_Javensis

Rekommendera Poster

Homo_Javensis

Mp3-spelare har ju alla, jag tänkte också skaffa en men vill gärna också använda den som usb-minne/liten "basic porta-dator" och boota några program dit (t ex winamp och ett litet ordbehandlingsprogram). Jag funderar på någon av Creative Zens modeller i storlek 1-3 GB.

Real Player och Winamp Pro borde väl gå att lägga upp utan några större problem, men Real PLayer körs ju egentligen i kontakt med internet (eftersom filerna strömmas från fjärranslutna webbplatser; den fil du har på datorn är egentligen en "upp-hookare" till själva låten, videon eller radioprogrammet. Fungerar det att köra Real Player, och att använda det även när spelaren är offline?

 

Vill också veta om det fungerar att använda en webbrowser t ex Firefox och köra den om man t ex kopplar in spelaren till ett öppet nätverk/annan dator på ett bibliotek/en konferens/en hotspot. Mp3-spelare brukar väl sällan ha nätverkskort el modem, eller? Fungerar det ändå? Kan man modda på ett nätverkschip (jag är inte taliban när det gäller design)?

Tacksam för svar och synpunkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan "installera" några program på din mp 3 spelare. De program som kan köras från en spelare eller USB minne är program som är "Standalone" och inte kräver någon installation.

 

Nu kanske jag har uppfattat din fråga fel men då kan du kanske förtydliga?

 

 

.:Det finns 10 olika typer av människor:.

"De som förstår binärt, och de som inte gör det"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homo_Javensis

 

Okay, om man kopierar t ex Winamp från sin pc och använder samma setup som där, kan man sedan köra programmet om standalone, även om man givetvis inte kan använda t ex brännarfunktionen från spelaren? Jag hade tidigare Winamp 5 Lite (en basic-version) på min vanliga pc:s hårddisk, och det var tydligen inte integrerat med startmenyn eller registry (det var inte mitt förstaval, jag laddade ner det för att bekanta mig med programmet, nu har jag bytt upp till Winamp Pro) utan kördes i princip som standalone. Det bör vara analogt med att ha det på en mp3-spealre/ett handminne, och det fungerade i alla fall.

 

Jag frågade en kille på Kjell & Co (de kan en del om kringutrustning), och han bedömde att Real Player inte borde vara några större problem att boota till en mp3-spelare. Observera at det inte är en ipod jag talar om, de är betydligt mer specifika på vilken programvara de accepterar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...