Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

zyxel 600 prestige och internet


snygglarsa

Rekommendera Poster

Jag köpte för en månad sedan ny dator och ställde då undan den gamla. Nu fick jag för mig att jag skulle föra över alla gamla filer till den nya datorn. och samtidigt göra något skoj av den gamla burken. ftpserver eller något. Döm om min förvåning när det inte går att ha två datorer anslutna samtidigt.

Jag rotade fram en gammal switch eftersom jag trodde att felet satt i adsl routern/Adslmodemet

Men med switchen kunde jag bara köra en dator också.

Felmeddelandet jag får upp är det klassiska begränsad eller ingen anslutning.

Det går alltså att använda båda datorerna separat men inte samtidigt.

Vad är det för fel?

Min Leverantör är Telia

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej du kan inte ansluta mer än en dator åt gången direkt till modemet , inte heller via en switch. Anledningen är att du inte kan få mer än en IP-adress av Telia. Om du vill ha mer än en dator ansluten till Internet samtidigt, så måste du antingen skaffa en router, eller ha två nätverkskort i den ena datorn och använda funktionen "Internetanslutningsdelning i den. Det ena nätverkskoret ansluter du då till modemet och det andra till ditt lokala nätverk. Men jag skulle nog dock rekommendera dig att skaffa en router, de är inte så dyra.

 

Skillnaden mellan en router och en switch är att routern innehåller en server med NAT och DHCP så att du kan skapa ett lokalt nätverk där datorerna får lokala IP-adresser av DHCP-servern i routern.

 

mvh

 

/a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK.

Tackar för svar.

tycker det ändå verkar märkligt.

Använde mitt netgear ethernet hub EN104tp förut med Bredbandsbolaget då iofs fiber 10Mbit. Men får väl ta och köpa en router då.

alternativt koppla upp min gamla Pentium 200Mhz och ha som router. tyckte bara att det skulle vara skönt att slippa en burk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo vissa internetleverantörer kan dela ut mer än en IP-adress. Bredbandsbolaget tillåter på vissa platser faktiskt att man kan få två IP-adresser och då kan man ansluta två datorer via en switch. Men Telia gör det inte.

Så din iakttagelse är alltså inte så märklig.

 

mvh

 

/a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Satt och pillade i modemet rent virituellt alltså och upptäckte daär att man kan ändra det ifrån bridge(bryggat) till router. fick tyvärr inte inställningarna att fungera ändå. Kan väl förlite om vilka parametrar som gör vad.

 

Men någon kanske har pillat i ett Zyxel prestige 660H triple play förut. Just det, jag hittade som sagt några sifror/bokstäver till på undersidan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...